•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3039 01.08.2021-31.12.2021  10 credits  (STV220KN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Teacher in charge

    Riikka Ketonen

    Mode of delivery

    70% Face-to-face, 30% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. Käypä hoito –suositukset - Muistisairaudet - Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. 3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. 6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. 7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf 9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä. (not translated)

    Teaching methods

    Opinnot alkavat viikolla 34.
    Lukukauden info 25.8.2021 klo: 10-11.30, jossa läsnäolovelvoite.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig.
    Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
    Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
    Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh)

    Opintoihin liittyy lisäksi YleSh Vammaisuus- ja aistivammat tietotestit.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA! (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    KATSO KOHTA LISÄTIETOA OPISKELIJOILLE!
    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti
    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • STV220KN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Riikka Ketonen, Sanna Soini, Kati Saarinen, Pamela Jokisalo

    Further information for students

    Part 2 K5-T1, fail
    - Gerotological theory test (YleSh): T1-K5, fail
    - Active participation in teaching. With active participation, you can increase yourgrade if necessary.
    -Workshops: Workshop assignments are done in a workshop group, passed / failed. The workshops are compulsory, they take place in small groups 1,2 and 3. The division into small groups will be completed at the latest in the autumn when the studies begin.
    -Geriatrics Worksheet: Approved / Rejected / To be completed. Made as an individual.

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    3 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    IV moduulin opintojen info: 25.8.2021 klo:10.30-11.30

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Riikka Ketonen, lääkelaskut Kati Saarinen

    Lääkelaskujen tentti: 3.9. 12.30-14.00, tentin palautus 24.9 12.30-14.00
    Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 1.9.2020 II 1.10.2021 ja III 7.12.2021
    Lastentautien tehtävälomake: I 26.9.2021 II 1.11. 2021 ja III 7.12.2021
    Oppimistehtävän paneelikeskustelu: 14.10 (ryhmä A), 15.10 (ryhmä B)
    Oppimistehtävän palautus: 1.11.2021, II 1.12.2021 ja III 15.12.2021
    Ylesh lastenhoitotyön näyttö: 26.10 ja 27.10
    Ylesh testit, vammaisuus ja aistivammat: 29.10.2021
    Asiantuntijaluennot: 21.9.2021 Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet, 22.9 Kv- viikkon osallistuminen , Paperittomien terveydenhuolto xx,

    TYÖPAJAT
    Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan 25.8.2021.

    Työpajat sisältävät 3x4h lastenhoitotyön työpajoja, 8h äitiyshuollon työpajoja, 4h ryhmäohjauksen työpajoja.

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettajat X ja Sanna Soini

    Geriatrian tehtävälomake:I 5.9.2021 II 9.10.2021 ja III 12.11.2021
    Ikääntyneiden tietotesti 13.10.2021 Kampuksella Tikkurilassa
    Happy Golden days - vanhustyön seminaari 6.10.2021

    TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa. (not translated)

    Students workload

    1. Family nursing 6 cr
    Lessons
    Independent work
    2. Adult and elderly care 4 cr
    - Lessons 28h
    - Workshops 16h
    - Theory test 1h
    - Independent work 63h

    Content and scheduling

    Part 1: FAMILY NURSING 4 cr, Teacher Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (Medicine mathematics)
    Family nursing
    Child normal growth and development
    Child welfare
    Periatric nursing
    Pediatric
    Obsteries and gyneacology
    Group structure and dynamics
    Empowerment counselling
    Client-centredness counselling
    Part 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 cr
    Adult heath and welfare
    Palliative care
    Dementias

    Location and time

    Tikkurila kampus vk 34-43, harjoittelu viikolla 44-50. (not translated)