Pia Lahtinen
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. Työvälineenä käytämme Canvas-työtilaa, (not translated)
R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.
Keväällä 2021 otetaan koulutuksessa valtakunnallisesti osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Psykiatrian ja päihdetyön osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla, hoitotyön osuus numeerisesti. (not translated)
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 70
Laurea Otaniemi, sote
Hannamari Talasma, Pia Lahtinen, Tiina Putkuri
Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Laurea Otaniemi
4 credits
4 credits
H-5
Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. (not translated)
Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa. (not translated)
12.1.2021 klo 8.30-15.00 Zoom-tapaaminen
19.1.2021 klo 9.00-15.00 Zoom-tapaaminen
25.1.2021 klo 12.30-14.30 Zoom-tapaaminen
9.3.2021 klo 8.30-15.45 Tapaaminen kampuksella
29.3.2021 klo 8.30-15.45 Tapaaminen kampuksella
4.5.2021 klo 8.00-10.00 Zoom-tapaaminen (not translated)
Moduuli 1 (Orientaatio), 0,75 op:
Kontaktiopetus (12.1.2021) 4 h
Aineistoon tutustuminen ja harjoitustehtävät noin 16 h
Moduuli 2 (Psykiatria ja päihdetyö) 1 op:
Itsenäinen työskentely noin 27 h (sisältää mahdollisesti 2 h zoom-tapaamisen)
Moduuli 3 (Kriisit ja kriisihoitotyö) 0,75 op:
Kontaktiopetus (12.1.2021) 1,5 h
Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen -verkkokurssi 1 h
Aineistoihin tutustuminen ja pohdintatehtävät noin 17 h
Moduuli 4 (Hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdehoitotyössä) 2,5 op:
Kontaktiopetus 13,5 h (19.1. 5 h, 25.1. 2 h ja 9.3. tai 29.3. 4,5 h)
Aineistoon tutustuminen ja harjoitustehtävät noin 26 h
LbD-oppimistehtävä (hoitosuhteen huoneentaulu) noin 27 h
Valtakunnallinen YleSh tietotesti ja OSVE-videonäyttö noin 2 h. (9.3. tai 29.3.) (not translated)
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito (not translated)
Opintojakso toteutuu pääosin verkossa. Kampuksella pidetään yleSH:n mukainen tietotesti sekä videonäyttö. Opintojakson aloituskerralla opiskelijoista muodostetaan pienryhmät, joiden tehtävänä on työskennellä opintojakson aikana yhdessä. Psykiatrian ja päihdetyön -moduuli suositellaan suoritettavaksi samassa tahdissa Hoitosuhde -moduulin sisältöjen kanssa (esim. masennukseen liittyvät tehtävät). (not translated)
Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)