•   Mental Health, Crisis Care and Substance Abuse Nursing R0194-3031 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (STG220KA, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    The Student is able to
    - explain the main psychiatric disorders and the medical grounds for care
    - explain the mechanisms of the most common intoxicants
    - explain the operating principles of mental health and substance abuse nursing
    - support clients who are experiencing an acute crisis and are acutely ill
    - plan, maintain and evaluate professional interaction in care relationship with mental health or substance abuse clients and their significant others
    - plan, implement and evaluate pharmacological therapies for mental health and substance abuse patients

    Teacher in charge

    Pia Lahtinen

    Mode of delivery

    20% Face-to-face, 80% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. Työvälineenä käytämme Canvas-työtilaa, (not translated)

    Teaching methods

    R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

    Keväällä 2021 otetaan koulutuksessa valtakunnallisesti osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Psykiatrian ja päihdetyön osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla, hoitotyön osuus numeerisesti. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Group(s)
    • STG220KA
    • SHG220KA
    Seats

    20 - 70

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Hannamari Talasma, Pia Lahtinen, Tiina Putkuri

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    4 credits

    Virtual portion

    4 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa. (not translated)

    Important dates

    12.1.2021 klo 8.30-15.00 Zoom-tapaaminen
    19.1.2021 klo 9.00-15.00 Zoom-tapaaminen
    25.1.2021 klo 12.30-14.30 Zoom-tapaaminen
    9.3.2021 klo 8.30-15.45 Tapaaminen kampuksella
    29.3.2021 klo 8.30-15.45 Tapaaminen kampuksella
    4.5.2021 klo 8.00-10.00 Zoom-tapaaminen (not translated)

    Students workload

    Moduuli 1 (Orientaatio), 0,75 op:
    Kontaktiopetus (12.1.2021) 4 h
    Aineistoon tutustuminen ja harjoitustehtävät noin 16 h

    Moduuli 2 (Psykiatria ja päihdetyö) 1 op:
    Itsenäinen työskentely noin 27 h (sisältää mahdollisesti 2 h zoom-tapaamisen)

    Moduuli 3 (Kriisit ja kriisihoitotyö) 0,75 op:
    Kontaktiopetus (12.1.2021) 1,5 h
    Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen -verkkokurssi 1 h
    Aineistoihin tutustuminen ja pohdintatehtävät noin 17 h

    Moduuli 4 (Hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdehoitotyössä) 2,5 op:
    Kontaktiopetus 13,5 h (19.1. 5 h, 25.1. 2 h ja 9.3. tai 29.3. 4,5 h)
    Aineistoon tutustuminen ja harjoitustehtävät noin 26 h
    LbD-oppimistehtävä (hoitosuhteen huoneentaulu) noin 27 h

    Valtakunnallinen YleSh tietotesti ja OSVE-videonäyttö noin 2 h. (9.3. tai 29.3.) (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito (not translated)

    Location and time

    Opintojakso toteutuu pääosin verkossa. Kampuksella pidetään yleSH:n mukainen tietotesti sekä videonäyttö. Opintojakson aloituskerralla opiskelijoista muodostetaan pienryhmät, joiden tehtävänä on työskennellä opintojakson aikana yhdessä. Psykiatrian ja päihdetyön -moduuli suositellaan suoritettavaksi samassa tahdissa Hoitosuhde -moduulin sisältöjen kanssa (esim. masennukseen liittyvät tehtävät). (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)