•   Business models for ecological, social and economic sustainability HY00BP18-3002 01.08.2021-31.07.2022  5 credits  (HYV621SJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa:
    - tietää mitä kiertotalouden ja kestävän kehityksen mukaisilla liiketoimintamalleilla ja arvonluonnilla tarkoitetaan
    - analysoida ja kehittää kiertotalouden ja kestävän kehityksen mukaisia liiketoimintamalleja
    - tunnistaa ja kehittää (ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti) kestävän arvonluonnin mahdollisuuksia yrityksissä ja muissa organisaatioissa
    - hyödyntää työssään kestävän kehityksen ja kiertotalouden liiketoiminnan ja arvonluonnin tutkimusta ja kirjallisuutta

    Teacher in charge

    Aletta Purola

    Mode of delivery

    40% Face-to-face, 60% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Oppimateriaalit ilmoitetaan Canvasissa opintojakson alettua. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.07.2022

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • HYV621SJ
    Seats

    0 - 35

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

    Teacher(s)

    Aletta Purola, Olli-Samuli Sahimaa

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Toteutus on suunniteltu ensisijaisesti Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille. Lisäksi vähintään 5 paikkaa on varattu muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille. [HUOM! Päivitys 1.7.2021. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden paikat ovat tällä erää täynnä, joten ilman peruutuksia paikkoja on kurssilla enää Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille.]

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista. (not translated)

    Programme(s)

    Degree Programme in Leading Sustainable Growth (HYV6), Laurea Tikkurila (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    3 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Lähipäivien aikana liiketoimintamallia voidaan kehittää opettajien määrittelemille case.-yrityksille, tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi ehdottaa omaa yrityskeissiä ottamalla yhteyttä opettajaan (aletta.purola@laurea.fi) ennen lähipäiviä. (not translated)

    Important dates

    15.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)
    16.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)


    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”. (not translated)

    Internationality

    Kurssilla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta, lisäksi CELLL-työkalu on kehitetty kansainvälisessä CIRC4Life-tutkimushankkeessa. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. (not translated)