•   Adapted Physical Activity G8364-3003 31.08.2021-08.12.2021  5 credits  (SFG219SN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - evaluate and improve the client’s participation and empowerment in physical activity in variety of environments 
    - adapt the variety of methods of physiotherapeutic instruction and guidance, therapeutic exercise and health promotion for client´s at different ages 
    - instruct and guide appropriate applied physical activity services to the client 
    - participate in multi-agency co-operation with other adapted physical activity services producers. 

    Teacher in charge

    Irma Karhu

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Kirjallisuus: EIPET, European Inclusive Physical Education training, Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice. Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154 Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta (skannaukset tästä kirjasta). Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168 Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press. Internet: Erityisliikunta.fi: http://www.lts.fi/soveltava-liikunta MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/ Sovelta Liikunta SoveLi ry: http://www.soveli.fi/ Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi Tätä kaikkea on liikuntamaa: Tätä kaikkea on liikuntamaa Voimaa vanhuuteen: http://www.voimaavanhuuteen.fi/ Välineet: http://www.valineet.fi/ (not translated)

    Teaching methods

    Tutustutaan valitun soveltavan liikunnan kohderyhmään ja ohjauksen erityispiirteisiin. Tästä tehdään ryhmä-, pari- tai yksilötyö, joka raportoidaan muille seminaarissa.
    Opintojakso sisältää myös soveltavan liikunnan teoriaa ja käytännön kokeiluja Otaniemen kampuksella.
    Osana opintojakson käytännön osuutta on mahdollisuus autenttisesti toteuttaa Valttitoimintaa erityistukea tarvitsevan lapsen tai nuoren kanssa. Tämä sisältää vähintään neljä erilaista harrastuskokeilukertaa kick-offin, alkutapaamisen ja lopputapaamisen lisäksi.

    Valttitoimintaa koordinoi valttikoordinaattori Kira Sellin, kirasellin@gmail.com (0408306744) (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Ryhmätyön numeerinen arviointi. Verkkotehtävän ja Valttiraportin arviointi hyväksytty/täydennettävä. Ansiokkaalla Valttiraportilla voi kohottaa mahdollisesti seminaaritehtävän arvosanaa.

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    31.08.2021 - 08.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • SFG219SN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi

    Teacher(s)

    Irma Karhu, Kati Nykänen

    Further information for students

    Valttiohjelman kuudes toimintakausi on alkanut. Valtti-ohjelma käynnistyi vuonna 2016 osana EU-rahoitteista SEDY-hanketta. Pilottivuoden jälkeen Valtti-ohjelma sai opetus- ja kulttuuriministeriön tukea 2017–2019. Vuoden 2020 ja 2021 ohjelma käynnistyy taloudellisesti omillaan, osana Suomen Paralympiakomitean toimintaa.

    Valtti ohjelma jatkuu useammalla Valtti -ohjelman paikkakunnalla. Moni oppilaitos on mukana, joista saadaan Valtteja = kannustajia, kavereita, harrastuskoordinaattoreita erityistä tukea tarvitsevalle lapselle ja nuorelle. Ohessa mukana olevat paikkakunnat ja yhteistyöoppilaitokset: https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti/paikkakunnat (not translated)

    Programme(s)

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    4 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Ryhmätyön osuuden voi korvata laajentamalla verkko-opetuksen osiota. Tämä tehdään Pajulahden tarjoamalla soveltavan liikunnan verkko-opintojaksolla 2.

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Suomen Paralympiakomitea yhdistyi alkuvuodesta 2020 VAU:n kanssa (VAU= Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta, valtakunnallinen liikuntajärjestö vammaisille ja elinsiirtoliikkujille). Toimintaan kuuluu vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunta. VAU oli kumppani EU:n tukemassa SEDY-hankkeessa (Sport Empowers Disabled Youth) 2015-2017, jota koordinoi Hollantilainen ammattikorkeakoulu. Osana hanketta Suomessa pilotoitiin Valtti-toimintamallia syksyllä 2016, jossa opiskelijat 15 paikkakunnalla toimivat vammaisen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen henkilökohtaisena sporttikummina (=Valttina). Valtti-toiminnan suosion myötä, tätä jatkettiin edelleen syksyllä 2017, 2019, 2019, 2020 sekä tullaan jatkamaan syksyllä 2021. (not translated)

    Important dates

    Kts. tarjonta. (not translated)

    Internationality

    SEDY hanke jatkuu uusin kuvioin. (not translated)

    Students workload

    1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia. Soveltavan liikunnan ryhmätyön osuus, teoriatuntien, verkkotehtävän osuus on n. 3,5 op ja Valttiosuus vähintään 1,5 op työmäärästä riippuen. Tähän voit vaikuttaa mm. kokeilujen määrällä, osallistumalla ylimääräisiin koulutuksiin ja oppimistehtävän laajuudella. Kirjaa kaikki tunnit ylös, mm. matkustamiset paikoille, tiedonhaut, kokeilut, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen jne. Eli opintopisteitä voi saada enemmänkin kuin 5 op. (not translated)

    Content and scheduling

    Kts. tarjonta. (not translated)

    Location and time

    Katso tarjonta syyslukukausi alkaen 31.8.2021 ja jatkuen joulukuulle (katso tarjonta) Otaniemen kampus ja eri kokeilupaikat Valttitoiminnassa, ohjattavan kiinnostuksen mukaan.

    Osallistuminen 13. ja 14.9. Asiantuntijapäivien vierailijaluennoitsijoiden luentoihin. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Katso yllä. (not translated)

    Good

    Katso yllä. (not translated)

    Excellent

    Katso yllä. (not translated)