Irma Karhu
Face-to-face
Kirjallisuus: EIPET, European Inclusive Physical Education training, Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice. Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154 Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta (skannaukset tästä kirjasta). Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168 Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press. Internet: Erityisliikunta.fi: http://www.lts.fi/soveltava-liikunta MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/ Sovelta Liikunta SoveLi ry: http://www.soveli.fi/ Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi Tätä kaikkea on liikuntamaa: Tätä kaikkea on liikuntamaa Voimaa vanhuuteen: http://www.voimaavanhuuteen.fi/ Välineet: http://www.valineet.fi/ (not translated)
Tutustutaan valitun soveltavan liikunnan kohderyhmään ja ohjauksen erityispiirteisiin. Tästä tehdään ryhmä-, pari- tai yksilötyö, joka raportoidaan muille seminaarissa.
Opintojakso sisältää myös soveltavan liikunnan teoriaa ja käytännön kokeiluja Otaniemen kampuksella.
Osana opintojakson käytännön osuutta on mahdollisuus autenttisesti toteuttaa Valttitoimintaa erityistukea tarvitsevan lapsen tai nuoren kanssa. Tämä sisältää vähintään neljä erilaista harrastuskokeilukertaa kick-offin, alkutapaamisen ja lopputapaamisen lisäksi.
Valttitoimintaa koordinoi valttikoordinaattori Kira Sellin, kirasellin@gmail.com (0408306744) (not translated)
Ryhmätyön numeerinen arviointi. Verkkotehtävän ja Valttiraportin arviointi hyväksytty/täydennettävä. Ansiokkaalla Valttiraportilla voi kohottaa mahdollisesti seminaaritehtävän arvosanaa.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)
31.08.2021 - 08.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Laurea Otaniemi
Irma Karhu, Kati Nykänen
Valttiohjelman kuudes toimintakausi on alkanut. Valtti-ohjelma käynnistyi vuonna 2016 osana EU-rahoitteista SEDY-hanketta. Pilottivuoden jälkeen Valtti-ohjelma sai opetus- ja kulttuuriministeriön tukea 2017–2019. Vuoden 2020 ja 2021 ohjelma käynnistyy taloudellisesti omillaan, osana Suomen Paralympiakomitean toimintaa.
Valtti ohjelma jatkuu useammalla Valtti -ohjelman paikkakunnalla. Moni oppilaitos on mukana, joista saadaan Valtteja = kannustajia, kavereita, harrastuskoordinaattoreita erityistä tukea tarvitsevalle lapselle ja nuorelle. Ohessa mukana olevat paikkakunnat ja yhteistyöoppilaitokset: https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti/paikkakunnat (not translated)
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Laurea Otaniemi
4 credits
H-5
Ryhmätyön osuuden voi korvata laajentamalla verkko-opetuksen osiota. Tämä tehdään Pajulahden tarjoamalla soveltavan liikunnan verkko-opintojaksolla 2.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta (not translated)
Suomen Paralympiakomitea yhdistyi alkuvuodesta 2020 VAU:n kanssa (VAU= Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta, valtakunnallinen liikuntajärjestö vammaisille ja elinsiirtoliikkujille). Toimintaan kuuluu vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunta. VAU oli kumppani EU:n tukemassa SEDY-hankkeessa (Sport Empowers Disabled Youth) 2015-2017, jota koordinoi Hollantilainen ammattikorkeakoulu. Osana hanketta Suomessa pilotoitiin Valtti-toimintamallia syksyllä 2016, jossa opiskelijat 15 paikkakunnalla toimivat vammaisen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen henkilökohtaisena sporttikummina (=Valttina). Valtti-toiminnan suosion myötä, tätä jatkettiin edelleen syksyllä 2017, 2019, 2019, 2020 sekä tullaan jatkamaan syksyllä 2021. (not translated)
Kts. tarjonta. (not translated)
SEDY hanke jatkuu uusin kuvioin. (not translated)
1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia. Soveltavan liikunnan ryhmätyön osuus, teoriatuntien, verkkotehtävän osuus on n. 3,5 op ja Valttiosuus vähintään 1,5 op työmäärästä riippuen. Tähän voit vaikuttaa mm. kokeilujen määrällä, osallistumalla ylimääräisiin koulutuksiin ja oppimistehtävän laajuudella. Kirjaa kaikki tunnit ylös, mm. matkustamiset paikoille, tiedonhaut, kokeilut, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen jne. Eli opintopisteitä voi saada enemmänkin kuin 5 op. (not translated)
Kts. tarjonta. (not translated)
Katso tarjonta syyslukukausi alkaen 31.8.2021 ja jatkuen joulukuulle (katso tarjonta) Otaniemen kampus ja eri kokeilupaikat Valttitoiminnassa, ohjattavan kiinnostuksen mukaan.
Osallistuminen 13. ja 14.9. Asiantuntijapäivien vierailijaluennoitsijoiden luentoihin. (not translated)
Katso yllä. (not translated)
Katso yllä. (not translated)
Katso yllä. (not translated)