Laura Kaarna
Face-to-face
Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York. Kalaja, S & Kalaja, T. 2022. Kehonhallinta - liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu. VK-Kustannus. Kauranen, K. 2017 tai 2020 painokset. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki. Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy. Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi. Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge. Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu. (not translated)
The implementation plan is available in Finnish.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tehtävän tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
35 - 45
Laurea Otaniemi, sote
Joni Heikkilä, Laura Kaarna, Elina Jääskeläinen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Laurea Otaniemi
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista ointojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys op-jakson vastuulehtoriin. (not translated)
Opintojakso sisältää käytännön harjoittelua työpajoissa, joissa on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus. (not translated)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa kalenteristasi verkkotehtävien tekemiseen ja itsenäiseen opiskeluun. (not translated)
Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
1. Osassa opiskelijat perehtyvät ihmisen psykomotoriseen kehitykseen. Opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-16 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.
2. Osassa opiskelijat perehtyvät motoriseen taidon oppimiseen ja sen ohjaamiseen. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat motorisen oppimisen periaatteiden mukaisen oppimistehtävän.
3. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta.
Nämä kolme opintojakson teemaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumisen psykomotorisen kehityksen kokonaisuudeksi. Tästä kokonaisuudesta opiskelijat koostavat vielä lopputehtävän, jossa voivat halutessaan hyödyntää myös muita syksyn ft- koulutusohjelman opintosisältöjä oman osaamisensa kehittämiseksi. (not translated)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) Suomeksi •Käyttää systemaattisesti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. •Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä. •Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. •Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. •Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan (not translated)