Skip to main content

Internal Security (10 cr)

Code: A9497-3002

General information


Enrollment

13.05.2019 - 26.05.2019

Timing

19.08.2019 - 31.12.2019

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual proportion

1 op

RDI proportion

2 op

Mode of delivery

90 % Contact teaching, 10 % Distance learning

Unit

Laurea university of applied sciences

Campus

Laurea Leppävaara

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Teachers

  • Timo Savolainen
  • Lasse Kivinen
  • Juha Putkonen

Teacher in charge

Lasse Kivinen

Groups

  • TOP219SY

Learning outcomes

Students are able to
- define the essence of internal security in an open society
- analyse the internal security status and the environmental factors relating to it
- assess the factors that strengthen or weaken the internal security of a society
- identify the key actors for internal security in a society, their roles and their tasks
- understand the management model and main principles connected with the internal security of a society
- recognise the role that different sectors of society play in internal security as a whole
- make the internal security of a society a part of corporate security
- identify the main national legislation affecting the maintenance and development of internal security
-identify the main supranational legislation affecting the maintenance and development of internal security
- analyse and plan the development of the separate elements supporting the internal security of a society in different organisations

Teaching methods

Lähiopetusta, tiimityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä. Optima-toteutus, arvioitavat (arvioitavat/ ei arvioitavat) tehtävät. Opintojakso sisältää työskentelyä lähiopetuspäivien välissä sekä ryhmätyötä. Aikataulu sekä toteutuksen osat täsmentyvät ensimmäisenä lähiopetuspäivänä.

Location and time

Leppävaara

Learning materials and recommended literature

1. Yhteiskunnan turvallisuusstrategia 2017
2. HYVÄ ELÄMÄ – TURVALLINEN ARKI. VALTIONEUVOSTON PERIAATEPÄÄTÖS
SISÄISEN TURVALLISUUDEN STRATEGIASTA 5.10.2017
3. Valtioneuvoston periaatepäätöskokonaisturvallisuudesta 2012
4. Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka 2012. Valtioneuvoston selonteko.
5. Ratkaisujen Suomi. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen strateginen ohjelma 29.5.2015
6. Sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden keskinäisriippuvuus. Muuttuuko toimintakulttuuri toimintaympäristön mukana? SISÄMINISTERIÖN JULKAISU 34/2016.
7. Valtioneuvoston päätös huoltovarmuuden tavoitteista

Important dates

Opintojakson ja tehtävien tarkempi aikataulu julkaistaan Optimassa ennen jakson aloitusta. Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista, kirjallisuuteen ym. lähdemateriaaliin tutustumisesta, ryhmätöistä ja -esityksistä, Zoom-tapaamisista. Aloituspäivänä läsnäolopakko jolla opiskelija varmistaa kurssipaikkansa. Läsnäolopakko myös mahdollisten vierasluennoitsijoiden luennoilla sekä opiskelijaesitysten ajankohtina. Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.
Katso aikataulu Pakista.

Content and scheduling

Opintojaksolla käsitellään mm. Suomen sisäisen turvallisuuden strategiaa, keskeisiä käsitteitä, toimintaympäristöä, eri viranomaisten/ hallinnonalojenja järjestöjen sekä elinkeinoelämän toimintoja sekä vastuita, kriittistä infrastruktuuria. Lisäksi käsitellään sisäisen turvallisuuden ajankohtaisia asioita sekä tulevaisuuden kehitysnäkymiä. EU: n ja muiden kansainvälisten toimijoiden sekä tekijöiden vaikutusta Suomen sisäiseen turvallisuuteen käsitellään tarvittavin osin.
Opintojakso on jaettu neljään kokonaisuuteen:
- toimintaympäristö, perusteet ja käsitteet
- Yhteiskunnan turvallisuusstrategia ja kriittiinen infrastruktuuri
- sisäinen turvallisuus ja sisäisen turvallisuuden toimijat
- arjen turvallisuus
Opintojakson tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opintojakson eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa tai erikseen sovittuna ajankohtana. Ohjausta annetaan myös Optiman ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.

Further information for students

Opintojakson osaamistavoitteena on se, että opiskelija osaa hahmottaa ja tulkita sisäisen turvallisuuden kokonaiskenttää.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
määritellä sisäisen turvallisuuden avoimessa yhteiskunnassa
analysoida sisäisen turvallisuuden tilaa ja ympäristötekijöitä
arvioida tekijöitä jotka vahvistavat tai heikentävät yhteiskunnan sisäistä turvallisuutta
tunnistaa yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden keskeiset toimijat, heidän roolinsa ja tehtävänsä
ymmärtää yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden johtamismallin ja keskeiset periaatteet
tunnistaa yhteiskunnan eri sektoreiden roolin sisäisen turvallisuuden kokonaisuudessa
liittää yritysturvallisuuden osaksi yhteiskunnan sisäistä turvallisuutta tuntee keskeisen kansallisen ja lainsäädännön jotka vaikuttavat sisäisen turvallisuuden ylläpitoon ja kehittämiseen
tunnistaa keskeisen ylikansallisen lainsäädännön, jotka vaikuttavat sisäisen turvallisuuden ylläpitoon ja kehittämiseen
analysoida ja suunnitella yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden tukevien osien kehittämistä erilaisissa organisaatiossa

Evaluation methods and criteria

Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi lehtorit antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan.
KIITETTÄVÄ
arvosana 5
Opiskelija osaa:
• Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
• Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
• Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
• Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
• Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
• Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
• Edistää ryhmän toimintaa.
• Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
HYVÄ
arvosana 3
Opiskelija osaa:
• Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
• Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
• Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
• Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
• Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
• Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
• Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
• Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
TYYDYTTÄVÄ,
arvosana 1
Opiskelija osaa:
• Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
• Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
• Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
• Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
• Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
• Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
• Toimia ryhmän jäsenenä.
• Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

Before enrolling to this study unit, you should have adequate competence level of safety, security and risk management, which you can acquire for example by completing study unit: Business Continuity Planning 5 credits or Basics of Corporate Security and Risk Management 10 credits.