•   Research Communications A9324-3012 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (TYJ21KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
    - argumentoinnin kielelliset keinot
    - tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
    - arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
    - laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen

    Teacher in charge

    Kaarina Murtola

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Opiskelumateriaali: Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro. Taustakirjallisuutta: Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro. Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus. Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan sen jälkeen Canvas-työtilassa.

    Arviointikriteerit:
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
    Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 31.12.2020

    Group(s)
    • TYJ21KJ
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Kaarina Murtola

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

    Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö. (not translated)

    Programme(s)

    Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies

    Campus

    Laurea Tikkurila

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä. (not translated)

    Important dates

    Ks. ylempää kohta Aika ja paikka. Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä. (not translated)

    Students workload

    Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
    5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu lähiopetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojaksolle hyväksytyille lähetään viikolla 51 lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 31.1.2021 Canvas-työtilaan.

    Opintojaksolla on kolme lähipäivää, jotka on koronan vuoksi siirretty verkkoon. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
    - Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
    - Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
    - Referointi, referoiva kieli
    - Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
    - Tutkimustekstin tyyli ja kieli
    - Kehittämistyön tulosten julkistaminen (not translated)

    Location and time

    Ennakkotehtävän deadline 31.1.2021 Canvas-työtilaan.
    Opintojaksoon liittyy kolme lähiopetuskertaa, jotka on koronan vuoksi siirretty verkkoon seuraavan aikataulun mukaan:
    13.02.2021 klo 09.00 - 16.30, Zoom
    11.03.2021 klo 09.00 - 16.30, Zoom
    21.05.2021 klo 09.00 - 16.30, Zoom
    Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat Canvas-työtilan kautta. (not translated)