•   Financial Steering in Service Business A9321-3001 18.01.2021-31.07.2021  5 credits  (MYA320SJ, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    XX

    Teacher in charge

    Marjo Koistinen

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Kirjallisuuslista Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11) Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja) Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014 Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2) Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot) (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakson tavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    -tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
    -hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
    -laatia budjetteja
    -käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

    Opintojakson sisältö:
    -palveluiden kustannusten määrittely
    -palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
    -talousohjauksen raportit
    -budjetointi
    -mittarit

    Opintojakson suorittaminen:

    1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

    2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

    3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

    4. Asiakaskannattavuus: max 10p

    5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
    Loppuraportin esimerkki aiheita:
    Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
    Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
    Lean-ajattelu
    Projektien kannattavuus ja budjetointi
    Palveluiden hinnoittelu
    Tuottojohtaminen, revenue management
    Investointien suunnittelu ja kannattavuus
    Kustannushallinta
    Toimintolaskenta, ABC
    KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
    Digitaalinen talousohjaus
    Osallistuva budjetointi
    Jakamistalous
    Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
    Oma aihe

    Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
    Pisteet Arvosana
    0-49 0
    50-59 1
    60-69 2
    70-79 3
    80-89 4
    90-100 5 (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    A9321 Talousohjaus palveluliiketoiminnassa, arviointikriteerit
    Arviointi perustuu:
    - kirjallisiin raportteihin, (teoria, lähteet, käytännön omat esimerkit)
    - loppuraportin arvioinnissa otetaan huomioon teoriosuuden lisäksi ennenkaikkea teorian soveltaminen omaan käytännön esimerkkiin, kuten oma palvelumuotoilun case, oma palvelumuotoilun yritys/ projekti/ kehittämishanke/ työpaikan kehittämisprojekti
    - excelillä tehtyjen laskelmien selkeys
    - verkkokeskusteluun osallistuminen

    arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

    arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.

    Opintojakso noudattaa osaamistavoitteeltaan kansallisen viitekehyksen tasoa 7 (ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot) (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    18.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Group(s)
    • MYA320SJ
    • MYA321KJ
    Seats

    20 - 60

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Marjo Koistinen

    Programme(s)

    Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    Virtual portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)

    Good

    arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)

    Excellent

    arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (not translated)