•   Service Innovations A9145-3007 22.09.2021-08.12.2021  10 credits  (MSA220KN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - carry out an innovation project applying the newest existing knowledge and service innovation and design methods
    - work in multisectoral projects
    - apply creative problem-solving and develop working methods

    Teacher in charge

    Miia Vakkuri

    Mode of delivery

    50% Face-to-face, 50% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is service design thinking: basics - tools - cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana http://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054 Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly https://www.thisisservicedesigndoing.com/ Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Julkaistu myös E-kirjana http://www-ellibslibrary-com.nelli.laurea.fi/book/978-952-14-1688-0 Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. New Jersey: Hoboken, John Wiley & Sons Inc. Julkaistu myös E-kirjana https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2670000000592458 Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY. http://libguides.laurea.fi/c.php?g=224541&p=3296882 (not translated)

    Teaching methods

    Projektitoimeksiantajan antaman kehityshankkeen suunnittelu, toteutus ja arviointi palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen.
    Palvelukonseptin ideoinnissa käytetään hyödyksi
    yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä:
    Lean Service Creation
    Benchmarking
    Haastattelu
    Havainnointi
    Persoonat
    Asiakaspolku
    Value Proposition Canvas
    Trend Canvas
    Business Model Canvas

    Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikoittain. Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin (mikäli poissaoloja on enemmän kuin 3 krt, hylätään suoritus). Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ke 16.09.2020 klo 9-15. Lähiopetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa kehittämistyön- ja palvelumuotoilunmenetelmistä
    •työskennellä monialaisissa projekteissa
    •soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää innovatiivisia työtapoja
    Arviointikriteereinä ovat:
    1. Yrittäjäosaaminen
    2. Työkaluosaaminen
    3. Palvelumuotoiluosaaminen
    4. Asiakasempatiaosaaminen
    5. Testausosaaminen
    Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä. Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä/ryhmätöinä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    22.09.2021 - 08.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • MSA220KN
    Seats

    20 - 30

    Unit

    Laurea Leppävaara, service

    Teacher(s)

    Henry Lybäck, Miia Vakkuri

    Further information for students

    Lisätietoja:
    Henry Lybäck
    henry.lyback@laurea.fi
    Miia Vakkuri
    miia.vakkuri@laurea.fi (not translated)

    Programme(s)

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    RDI portion

    8 credits

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla kehitämme X yrityksen palveluliiketoimintaa. (not translated)

    Students workload

    1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. (not translated)

    Location and time

    Lukukausi: syksy 2021.
    Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
    Tiimityöskentelyä tehdään tiimeissä myös muina aikoina.
    Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa
    tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä (not translated)