Leila Jaakkola
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana. Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa. (not translated)
HUOMIO TOTEUTUSPÄIVITYS 21.8.2020:
TOTEUTUS ON KOKONAAN VERKOSSA JA KAIKKI TAPAAMISET OVAT ZOOMISSA.
ALOITUSKERTA PE 28.8. KLO 9 - 11.30 ON SIIRRETTY ZOOMIIN - KOULULLA EI OLE LÄHIKERTAA, LINKKI ZOOMIIN ILMOITETAAN KALENTERISSA PAKISSA/TUUDOSSA VIIMEISTÄÄN TO 27.8..
TÄRKEÄÄ:
VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA ALOITUSKERRALLE ZOOMISSA PE 28.8. TAI ILMOITTAMALLA POISSAOLOSTA ALOITUSKERRALTA ETUKÄTEEN LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasin Keskustelualueella ja Zoom-tapaamisissa.
Tervetuloa opintojaksolle! (not translated)
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Opponointi-, itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL (not translated)
28.08.2020 - 20.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
0 - 30
Laurea Leppävaara, service
Leila Jaakkola, Mervi Niemelä
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
5 credits
4 credits
H-5
Ei koske tätä opintojaksoa. (not translated)
Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa syyskuussa. (not translated)
Toteutus alkaa 28.8.
Toteutus päättyy 20.12.
Zoom-tapaamiset keskiviikko-aamuisin tai torstai-aamuisin klo 8-9 Tuuodossa olevan aikataulun mukaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan. Palautuspäivien kalenterimerkinnät Canvakseen tulevat elokuussa.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 28.8.. (not translated)
Ei ole tällä toteutuksella. (not translated)
Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 105 h
Opponointi-, itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin 10 h
Muu itsenäinen opiskelu 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 130 tuntia. (not translated)
MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot (not translated)
Opintojakson aikataulu tulee Canvas-työtilaan elokuussa. Muutokset ovat mahdollisia.
Zoom-tapaamisia on keskiviikko-aamuisin tai torstai-aamuisin klo 8 - 9 Pakissa olevan aikataulun mukaan.
MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN CANVASIN KESKUSTELUALUEELLA ETUKÄTEEN. (not translated)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)