Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2019 - 01.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.02.2020 - 20.05.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Yhteinen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Eeva Miettinen
- Johanna Lunkka
- Tomas Illman
- Vastuuopettaja
- Johanna Lunkka
- Opintojakso
- R0213
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 24.2 ja päättyy 12.5.
Opintojakso toteutetaan Optima -oppimisympäristössä.
Verkkototeutus, joka sisältää Zoom verkkotapaamisia sekä tiimityöskentelyä koko opintojakson ajan viikoittain.
ZOOMit klo 17 alkaen: 24.2., 2.3., 16.3., 30.3. ja 5.5. (kts Pakki)
Muut opintojakson aikataulut ovat Optimassa.
Tehtäväpalausten deadlinet Optimassa ja Pakissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Optima työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Optimassa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan Optimassa verkkototeutuksena. Opintojakson aikana on viisi Zoom -verkkotapaamista iltaisin.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Zoom orientaatio 24.2.klo 17-18
Zoom 2.3. klo 17-19
Zoom 16.3. klo 17-19
Zoom 30.3. klo 17-19
Tentti auki 4.-5.4. / Optima verkkotentti
Zoom loppuesitykset 5.5. klo 17-21 (kaksi ryhmää 17-19 ja 19-21)
Tiimikohtaiset loppuarvioinnit / Zoom ( 1 h /tiimi sovitaan erikseen)
Muu työskentelyaikataulu on Optimassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektiin liittyviä osatehtäviä palautetaan tiimeittäin keskimäärin kerran viikossa. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä. Työskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa, sillä lukualue on melko laaja.
Sisältö ja sen jaksotus
Tunteja ja tehtävien palautuksia on viikoittain opintojakson aikana. Suurin osa tehtävistä tehdään tiimissä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
-