Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2021 - 16.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Opintojakso
R0093

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Aika ja paikka

Tämän opintojakso toteutetaan syyskuun ja joulukuun 2021 välisenä aikana. Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuudesta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutustapa

Tämä opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksen ja tehtävien välityksellä.
Seuraamme ajankohtaista korona-virus turvaohjeistusta, jonka johdosta tämä opintojakso saatetaan järjestää osittain tai kokonaan verkossa. Lähtökohtaisesti kyseessä on kuitenkin päiväopetusmuoto, joka merkitsee opetukseen osallistumista kampuksella.

Opintojaksoon kuuluvat moduulit:
Moduuli 1: Kasvattajana moninaisessa varhaiskasvatusympäristössä (2 op)
Moduuli 2: Moninaisuus ja monikulttuurisuus (3 op)
Moduuli 3: Lapsen kehityksen ja oppimisen arviointi ja tuki (4 op)
Moduuli 4: Monialainen yhteistyö (1 op)

Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavia opintoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson sisältöjä toteutetaan osin yhteistyössä työelämän kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso Pepistä kohta "Rytmitys- ja tilatoiveet ja ajoitus".

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Lisätietoja Opiskelijaintranetissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Moduuli 1: Kasvattajana moninaisessa varhaiskasvatusympäristössä (2 op)

Moduuli 2: Moninaisuus ja monikulttuurisuus (3 op)

Moduuli 3: Lapsen kehityksen ja oppimisen arviointi ja tuki (4 op)

Moduuli 4: Monialainen yhteistyö (1 op)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojaksosta laadittu laatukriteeristö on nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun