Multiagency Social Work (5cr)
Code: ZY00BY43-3003
General information
- Enrollment
- 24.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Development and Management in Correctional Services (ZYV5), Laurea Tikkurila (in Finnish)
- Teachers
- Tarja Juvonen
- Tiina Wikström
- Teacher in charge
- Tarja Juvonen
- Groups
-
ZYD226KJRikosseuraamusalan kehittäminen ja johtaminen, yamk, verkko-opinnot, K26, Verkkokampus
- Study unit
- ZY00BY43
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
• hahmottaa hyvinvointipalvelujärjestelmään liittyvät muutokset
• arvioida monitoimijaisen ja verkostomaisen sosiaalityön lähtökohdat asiakasprosessin rakentamisessa
• analysoida palvelujärjestelmän pudokkuutta aiheuttavia tekijöitä
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Learning materials and recommended literature
Günther, K. (2022). Liittoutumisen ja samanmielisyyden tuottaminen monitoimijaisessa jalkautuvassa aikuissosiaalityössä. Teoksessa Arja Jokinen ,S.Raitakari & J. Ranta (toim.) Sosiaalityö yhteiskunnan marginaaleissa. Konstruktionistisia jäsennyksiä. E-kirja. Tampere: Vastapaino, 165-198.
Monitoimijainen sosiaalityö vankilasta vapautuvan tukena digitalisoituvassa yhteiskunnassa. (2025). T. Rantanen, E. Järveläinen & M. Suonio (toim.) Laurea-ammattikorkeakoulu
Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijaisuus työntekijän haasteena ja voimavarana. Teoksessa A. Hujala & H. Taskinen (toim.) Uudistuva Sosiaali-Ja Terveysala. E-kirja. Tampere: Tampere UniversityPress, 215-240.
Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus ja muut materiaalit.
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Laurean hallinnoimien UNIK- ja MoveOn -hankkeiden sekä työelämän kanssa.
Important dates
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.
Ensimmäinen kontaktikerta on 8.4.2026 klo 12.00-15.00.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon (5 op) tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi vaaditaan 133,5 h opiskelijan tekemää työtä (1 opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä).
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content and scheduling
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointijärjestelmään liittyviä muutoksia ja palvelujärjestemän integraatiota sekä monitoimijaisen ja verkostomaisen sosiaalityön (sosiaalityö, järjestöjen sosiaalityö, rikosseuraamuslaiitos, vertaisryhmät) lähtökohtia asiakasprosessin rakentamisessa.
Lisäksi analysoidaan palvelujärjestelmän pudokkuutta aiheuttavia tekijöitä.
Kirjallisen oppimistehtävän tekeminen prosessina pienryhmissä on keskeinen osa opintojaksoa. Ryhmät valitsevat rikosseuraamusalan haasteen tai kehittämiskohteen ja työstävät siitä loppuseminaariin esityksen ja kehittämisehdotuksen/toimintamallin hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä ja muuta kurssin antia ja aineistoja.
Huom! Opintojakson vuorovaikutteisesta luonteesta johtuen osallistuminen kontaktiopetukseen webinaareissa on tärkeää.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Evaluation scale
H-5