Skip to main content

Human Resources Management in Today's Organisations (5 cr)

Code: A9385-3022

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Satu Vuorela
Jatta Jännäri
Teacher in charge
Satu Vuorela
Groups
TYJ25SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Study unit
A9385

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Otteita opintojakson kirjallisuudesta:

Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.

Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.

Ryan R. M. & Deci E. L. 2000. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. The American psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Martela, F., Gómez, M., Unanue, W., Araya, S., Bravo, D., & Espejo, A. (2021). What makes work meaningful? Longitudinal evidence for the importance of autonomy and beneficence for meaningful work. Journal of vocational behavior, 131, 103631. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103631

Matkaopas yhteisöohjautuvuuteen 2021. Toim. Mirjam Gamrasni Haaga-Helian julkaisut 3/2021. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2021-04/matkaopas2.pdf

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojakson tehtävissä analysoidaan ja kehitetään työelämää, esimerkiksi omaa organisaatiota.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisenä opetuspäivänä läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen opetuspäivä on tiistaina 23.9.2025.
Toinen läsnäoloa vaativa opetuspäivä on tiistaina 21.10.2025.

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa kesäkuussa 2025, jonka jälkeen yksilötehtävien tekemisen voi aloittaa.

Tehtävien määräajat ja opetuspäivät:
su 21.9.2025 klo 23.59 Tehtävä 1 palautus
ti 23.9.2025 klo 9-16 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ti 21.10.2025 klo 9-16 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)
ti 21.10.2025 klo 23.59 Ryhmätyön palautus
ti 21.10.2025 klo 23.59 Tehtävä 2 palautus

Huomioithan, että tehtävä 1 tulee olla palautettuna ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ennen ensimmäistä opetuspäivää palautetaan ensimmäinen yksilötehtävä ja ennen toista opetuspäivää palautetaan toinen yksilötehtävä. Opetuspäivinä työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Toinen yksilötehtävä on laaja, joten sen tekeminen kannattaa aloittaa samanaikaisesti ensimmäisen tehtävän kanssa. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään.

Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN opetusta. Tehtävä 1 tulee siis olla palautettuna jo ennen ensimmäistä opetuspäivää. Näin lunastat paikkasi opetuspäivälle. Tehtävän 2 myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan heti määräpäivän jälkeen.

Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkaampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Go back to top of page