Drama Methods for Supporting Self-expression and Interaction (5 cr)
Code: TO00BZ55-3001
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 30.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.10.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 26
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Anu Hagman
- Teacher in charge
- Anu Hagman
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ55
Learning outcomes
The student is able to
- utilize their own creativity and reflective skills in the workplace
- describe the significance of drama methods for enhancing participation, playfulness, self-expression, and interpersonal skills
- implement the principles for creating a safe group environment
- plan and evaluate goal-oriented dramatic activities that meet the needs of clients
Location and time
Kontaktiopetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella monitoimitilassa B403 5.9. -31.10 välisenä aikana. Kontaktiopetusta on yhtenä päivänä viikossa; pääsääntöisesti torstaisin.
Materials
Opiskelijat koostavat Ilmaisutaidon työkalupakkia haluamalleen asiakasryhmälle opintojakson aikana.
Suositeltava kirjallisuus täsmentyy jakson alkaessa ja asiakasryhmien valikoiduttua, mutta seuraavat yleisteokset soveltuvat monille asiakasryhmille:
Anu Löyttyniemi: Heittäydy draamaan: luovan ilmaisun opas
Marianna Räsänen: Draamatyöskentelyn käsikirja
Keith Johnstone: Impro: improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen
Teaching methods
Sosiaalialalla tarvitaan hyviä itseilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, sekä asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä, että yhteistyötä kehitettäessä mm. kollegojen kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelija pääsee erilaisten ilmaisutaito- ja vuorovaikutusharjoitusten kautta vahvistamaan omaa ilmaisuaan, rohkaistumaan ja heittäytymään sekä oppimaan erilaisia ilmaisu-, kontakti, keskittymis- ja läsnäoloa vahvistavia työtapoja asiakastyöpinnalla sovellettavaksi.
Opintojakso koostuu
- kontaktiopetuksesta 2 op
- teoriasta ja kirjallisista tehtävistä; Ilmaisun työkalupakki asiakastyöhön 2op
sekä
- oppimispäiväkirjasta 1 op
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa kontaktiopetuksessa sekä oppimistehtävien suorittamista
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti "Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnoista vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa, kuin vastaavalla opintojaksolla tai kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen) Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaj yhdessä". Katso lisää opiskelijaintrasta.
Student workload
Kontaktiopetus 2 op, läsnäolovaade 80 %. Arviointi hyväksytty / hylätty
Ilmaisutaidon työkalupakki 2 op; kirjallinen kooste asiakastyöhön soveltuvista harjoituksista 2 op. Arviointi 1 - 5
Oppimispäiväkirja 1 op. Arviointi hyväksytty / hylätty
Content scheduling
Opintojakson alussa tutustutaan erilaisiin kokonaisilmaisuharjoituksiin, joilla voidaan tutkia ja kehittää omaa itselmaisua, kasvattaa omaa esiintymisrohkeutta ja vahvistaa vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitoja. Jaksolla harjoitellaan myös keskittymisiä, aktiivista rentoutta, improvisointia ja tilanteissa lsänäolemista.
Opintojaksolla opitaan ryhmätoiminnan suunnittelua; viritys- ja lämmittelyharjoituksia sekä reflektointia tukevia toiminnallisia harjoituksia.
Opiskelijat työstävät pienryhmissä "Ilmaisun työkalupakkia" valitsemalleen asiakasryhmälle, työkalupakin työstämiseen liittyy myös pienet omassa opiskeluryhmässä tapahtuvat ohjausharjoittelut.
Evaluation scale
H-5