Operational Culture Supporting the Inclusiveness of Early Childhood Education and Care and Multidisciplinary Cooperation (10 cr)
Code: TO00BU28-3012
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Säde Siljamo
- Kaisa Salminen
- Sonja Kukkonen
- Teacher in charge
- Sonja Kukkonen
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BU28
Learning outcomes
The student is able to
- develop and reinforce the inclusiveness of early childhood education and care and culture that supports diversity
- act in a sensitive manner and take into account and support the diversity of families and children
- support the comprehensive wellbeing of children and families in early childhood education and care
- guide children and families to the necessary services and support measures
- plan, implement, evaluate, and develop multidisciplinary cooperation in a child and family oriented manner
Materials
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta. Projektin voi tehdä myös harjoittelupaikassa tai omassa työpaikassaan.
Exam schedules
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
07.10.2024 16.00 - 18.30 Orientaatio ja opintojakson aloitus
23.10.2024 16.00 - 18.00 Verkkotapaaminen
13.11.2024 16.00 - 18.00 Verkkotapaaminen
10.12.2024 16.00 - 18.30 Projektiesittelyt ja opintojakson päätös
Yksi läsnäolovelvoitteinen opetuskerta on korvattavissa painavista syistä johtuvasta poissaolosta.
Opinnon orientaatiotehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 7.10.2024 ja viimeinen 21.10.2024. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla. Tämä perustuu tutkintosääntöön, kts. alla. Opinnon muiden tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät sekä opinnon lukujärjestyksestä että Canvasista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Keväällä 2024 ei ole tiedossa KV-yhteyksiä toteutukselle. Syksyllä 2024 kv-yhteyksiä voidaan opinnolle myöhemmin lisätä, myös opiskelija-aloitteesta.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Myös opinnon osan suorittaminen valinnaisella tavalla on mahdollista.
Mikäli opiskelija haluaa suorittaa opinnon valinnaisella tavalla, tulee hänen ilmoittaa siitä opinnon vastuulehtorille Säde Siljamolle viim.1.10. 2024 sekä osallistua opinnon orientaatioon 7.10.2024.
Student workload
Opinnon laajuus on 10 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 15 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.
Opinnon ensimmäisen moduulin, Osallisuutta ja moninaisuutta tukeva toimintakulttuuri 3–4 op vastaten n. 71–108 h työtä. Sen suorittamiseen kuuluu kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus. Opiskelija suorittaa teemaan liittyen tässä moduulissa kaksi oppimisalustalle palautettavaa tehtävää, osallistuu läsnäolovaativiin verkkotapaamisiin ja opiskelee itsenäisesti Canvasiin oppimisalustalta löytyvät itseopiskelumateriaali osiot.
Opinnon toisen moduulin, Kokonaisvaltainen hyvinvointi, on laajuudeltaan 2 op vastaten n. 54 h työtä. Se suoritetaan pääosin itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona, jota tukee verkkotapaaminen. Moduuliin liittyy pienempimuotoisia itsenäistä opiskelua tukevia tehtäviä sekä kaksi oppimisalustalle palautettavaa tehtävää.
Opinnon kolmannen moduulin, Lapsi- ja perhelähtöinen yhteistyö, laajuus on 4–5 op vastaten n. 108- 135 h työtä. Siihen kuuluu kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus sekä pari- tai yksilötyönä toteuttavat työelämäyhteistyötehtävät, jotka tulee toteuttaa loka- marraskuun aikana.
Content scheduling
Opintojaksolla keskitytään merkittäviin teemoihin: osallisuuden vahvistaminen ja monialainen yhteistyö. Opintojakson aikana opiskelija myös reflektoi omaa kasvatusnäkemystään ja omaa ammatillista identiteettiään varhaiskasvatuksen osaavana ammattilaisena.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Sille osallistuminen edellyttää toimivaa laitteistoa sekä riittävää kirjallisen ilmaisun taitoa. Laurean opiskelijan on mahdollista saada tukea kirjalliseen ilmaisuun mm. oman kampuksensa lukituesta, Kirjoittamisen pajasta ja/tai Laurean erityisopettajalta.
Opinnolle on varattu 10 paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Laurean käytäntöihin ja järjestelmiin on mahdollista saada ohjausta opinnon ohjaustapaamisten puitteissa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opinnon Canvasissa.