Skip to main content

Anticipating Future (5 cr)

Code: A9323-3023

General information


Enrollment
20.05.2024 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2024 - 31.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Minna Pura
Teacher in charge
Minna Pura
Groups
TYJ24SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Study unit
A9323

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Materials

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)
Suomen avaruusstrategia

Teaching methods

Vuorovaikutteinen verkkototeutus

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Kurssi koostuu kolmesta koko päivän moduulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä. opetuspäivät toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä elo, syys ja lokakuussa.

Opintojakson toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella.
Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Employer connections

Jaksotehtävä tehdään tutkimus-kehitys- ja innovaatiohankkeessa. Avaruustoiminnan murros on megatrendi, joka vaikuttaa turvallisuuteen ja tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia. Suomi haluaa olla maailman houkuttelevin ja ketterin avaruusliiketoimintaympäristö, josta hyötyvät kaikki täällä toimivat yritykset, toimivat ne millä alalla tahansa. Tulevaisuuksien johtamisen näkökulmasta on tärkeää havainnoida toimintaympäristöä laajasti yli toimialojen ja planetaaristen rajojen. Avaruus on jo muuttunut integroiduksi osaksi arkipäiväistä elämää. Esimerkiksi tietoliikenneratkaisut, liikenne, sään ennustaminen sekä maa- ja metsätalous nojaavat voimakkaasti satelliittien tarjoamiin resursseihin. Yksityisen sektorin mukaantulo tekee avaruusresurssien käytöstä yhä halvempaa. Resursseja myös pystytään hyödyntämään yhä monipuolisemmin niin uusien arkipäivän haasteiden kuin suurien globaalien haasteiden, kuten ilmaston lämpenemisen, ratkaisussa. Yksityisen sektorin luomista ratkaisuista odotetaan merkittävää hyötyä myös liikenteen automaation kehitykselle eri liikennemuodoissa. Tämä luo mahdollisuuksia täysin uudenlaisille liiketoimintamalleille. Liikenteessä ja liikkumisessa hyödynnämme paikannustietoihin perustuvia navigointipalveluita Sääennusteet pohjautuvat satelliittien tuottamaan tietoon Viestintäsatelliitit välittävät reaaliaikaisia televisiolähetyksiä koteihimme Ilmastonmuutosta, metsäkatoa, tulvia, myrskyjä sekä muita luonnon muutostiloja ja katastrofeja voidaan seurata ja niihin voidaan valmistautua satelliittien tuottaman tiedon ja kuvien avulla. Turvallisuus- ja pelastusviranomaiset hyödyntävät toiminnassaan paikannustietoja Satelliittien tuottamalla tiedolla voidaan optimoida maa- ja metsätaloutta. Kaupunkisuunnittelu, maankäyttö- ja rakentamisala hyödyntävät satelliittien tuottamaa tieto.

Exam schedules

Opinnon opetuspäivät ovat 11.9., 16.10 ja 30.10.

Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Opinnolla on englanninkielisiä luentoja ja englanninkielistä materiaalia.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.

Content scheduling

Suomeksi
Opiskelija osaa

- määritellä mitä tulevaisuuden tutkimus on
- tunnistaa muutosvoimia ja soveltaa muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa
- tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoituksen
- vertailla ja arvioida erilaisia tulevaisuusskenaarioita
- luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu neljästä 2,5 h modulista:
1) Johdanto tulevaisuusajatteluun, ennakoinnin termit ja menetelmät, muutosvoimat
3) Skenaariot
4) Visio ja Strategia

Tällä opinnolla harjoittelemme epävarmuuden sietoa ja tulevaisuuden johtamisen taitoja tunnistamalla muutosvoimia ja soveltamalla muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa. Opiskelija osaa opinnon jälkeen valita tarkoituksenmukaisia tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä, luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja vertailla ja arvioida tulevaisuusskenaarioita.

Opinto sopii minkä tahansa alan osaajille, jotka haluavat vahvistaa tulevaisuustietoisuuttaan ja nostaa yksilön, organisaation tai yhteiskunnan tulevaisuusresilienssiä. Opinnolle osallistuminen ei vaadi ennakko-osaamista satelliittiteknologiasta. Havainnoimme uteliaasti muuttuvaa toimintaympäristöä ja tunnistamme uusia mahdollisuuksia vauhdittaa kasvua ja taklata globaaleja viheliäitä haasteita eri alojen näkökulmista. Painotusalueena on satelliittien tuottaman datan hyödyntäminen, paikkatietoon perustuva palvelukehitys sekä päätöksen teon nopeutumisen vaikutukset eri aloilla tukien vihreää siirtymää.

Opinto toteutetaan virtuaalisesti luentojen, työpajatyöskentelyn, pari- ja ryhmätyötehtävien muodossa. Osallistuminen opetukseen Teams-yhteydellä on ensimmäisellä luentokerralla pakollista.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan edustajille.
Myöhemmin toteutettava saman niminen kurssi A9323-3022 on saman sisältöinen, vaikka siinä hyödynnetään eri menetelmiä. (Et voi valita sekä A9323-3023 että A9323-3022 kurssia.) Huom: Jos ilmoittauduit kevään kurssille A9323-3024, ilmoittaudu uudelleen joko tälle A9323-3023 tai marraskuun A9323-3022 tiiviskurssille!

Go back to top of page