Emotional skills in professional working life and relationships (3 cr)
Code: TO00BT67-3002
General information
- Enrollment
-
06.02.2023 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
17.03.2023 - 22.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
- Teachers
- Heidi Kajander-Maavuori
- Paula Väliaho
- Marko Kallionpää
- Teacher in charge
- Paula Väliaho
- Study unit
- TO00BT67
Learning outcomes
The student is able to
- both to develop their professionalism in relationships and their relationship skills in working life
- be aware of the key issues that relate to group dynamics and communication in challenging patient / customer encounters and to know how to find solutions in emotionally challenging environments.
- apply the theory, practice exercises, face-to-face instruction, and assignments covered during the course, as well as the discussions connected with these, in their own relationships and professional work.
Materials
Opintojakson suositeltavaa kirjallisuutta:
Keinänen, M. & Martin, M. 2019. Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Helsinki: Kirjapaja.
Nummenmaa, L. 2019. Tunnekartasto. Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Pietikäinen, A. Joustava mieli -sarja. Helsinki: Duodecim.
Poijula, S. 2018. Resilienssi. Muutosten kohtaamisen taito. Helsinki: Kirjapaja.
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Takanen, K. 2011. Tunne lukkosi: vapaudu tunteiden vallasta. Helsinki: WSOY.
Myös muuta kirjallisuutta voi käyttää lähdekritiikin huomioiden.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin Hyvinkään seurakunnan kanssa.
Exam schedules
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa 17.3. ja päätöstilaisuudessa 15.5. Opetuksessa ei muuten ole läsnäolovelvollisuutta, osallistuminen on kuitenkin suositeltavaa myös opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Opintojaksolla ei ole tiedossa KV-yhteyksiä syksyllä 2022. KV-yhteyksiä voidaan kuitenkin opintojaksolla huomioida tilanteen mukaan ja myös opiskelijoiden aloitteesta.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja Paula Väliaho ja käytännöistä sovitaan opiskelijan aloitteesta hänen kanssaan.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 3 op ~81 h.
Opintojakso jakaantuu sen tavoitteiden mukaisesti kolmeen sisälölliseen moduuliin:
1. Tunnetaidot ja itsetuntemus,
2. Ryhmädynamiikka ja
3. Ihmissuhteet ja ammattityö,
jokainen laajuudeltaan n. 1 op. Opintojakson opetuksen/ohjauksen osuus on n. 1 op ja itsenäisen/pienryhmässä työskentelyn osuus n. 2 op. Sekä opetus/ohjaus että itsenäinen/pienryhmässä työskentely ovat jossain määrin opintojakson kattavia.
Content scheduling
[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.