Basics of Food Services (10 cr)
Code: ML00BW59-3003
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.09.2023 - 22.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
- Teacher in charge
- Leila Jaakkola
- Groups
-
MLA223SAMPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S23, Leppävaara
- Study unit
- ML00BW59
Learning outcomes
The student is able to
- describe the key characteristics of the food services sector
- define and explain the quality factors of customer-oriented food services
- practically apply the quality factors of customer-oriented service in dining room and kitchen operations
- take an interactive and workplace-oriented approach as a member of a multicultural work community
Materials
Tässä osa opintojakson kirjallisuudesta ja oppimateriaalista:
- Ijäs, T., Saloniemi, M., REpo, T. & Välimäki A. 2019. Elintarvikkeet. Tunne ruokasi. Turku: Hygieniakonsultointi Välimäki.
- Kestävän ruokamatkailun opas. 2021. Visit Finland.
www.visitfinland.fi/491559/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/kestavan-
ruokamatkailun-opas-2021.pdf
- Ravitsemuspassi. 2023. Valmennusaineisto. www.ravitsemuspassi.fi
- Ruokavirasto. 2023. Elintarvikkeet. www.ruokavirasto.fi
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-
ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan kokonaisuutena Canvas-työtilassa ML00BW59 - 3003 Ravitsemispalvelujen perusteet.
Teaching methods
Toteutus on virtuaalinen.
Paitsi hygieniapassitestin suorituskerta on kontaktikerta Leppävaaran kampuksella opiskelijalle, joka suorittaa kurssilla hygieniapassin.
Viestintä kurssilla tapahtuu Canvasissa ja Zoom-verkkotapaamisissa.
HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI KURSSILLA JA OSALLISTUMISESI TOTEUTUKSELLE OSALLISTUMALLA 1. VERKKO-OPETUKSEEN ZOOMISSA MA 11.9.
ILMOITA ETUKÄTEEN KURSSIN OPETTAJALLE, LEILA JAAKKOLA leila.jaakkola@laurea.fi, JOS ET PÄÄSE OSALISTUMAAN, NIIN SÄILYTÄT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA.
Employer connections
-
Exam schedules
Toteutus alkaa ma 11.9., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun.
Toteutus päättyy pe 22.12.
Hygieniapassin suoritus x.y. klo zz Leppävaaran kampuksella, jos sitä ei ole suoritettu.
Zoom-verkkotapaamiset Pakissa ja Tuudossa olevan aikataulun mukaan.
MUUTOKSET ZOOM-VERKKOTAPAAMISISSA OVAT MAHDOLLSIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN CANVASISSA ETUKÄTEEN.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojaksolla on kahdeksan tehtävää ja seitsemän Zoom-verkkotapaamista.
Lisäksi on mahdollisuus hygienipassin suorittamiseen.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, alustava arvio on tunteina:
(huomio: muutokset ovat mahdollisia)
Esim.
Tehtävät
1. Ravitsemispalvelut-toimialan ominaispiirteitå 10 h
2. Työsuojelu ja ergonomia, 25 h
3. Elintarvikehygienia, 30 h
4. Elintarviketuntemus, 50 h
5. Ravitsemus ja erityisruokavaliot, 30 h
6. Ravitsemuspassi, 10 h
7. Vastuullisuus 25 h
8. Asiakaslähtöisen palvelun laatutekijät käytännössä 80 h
ja Zoom-verkkotapaamiset 1 h/tapaaminen, 7 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on keskimäärin 267 tuntia.
Evaluation scale
H-5