Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)
Code: R0094-3007
General information
- Enrollment
-
25.11.2019 - 02.12.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2020 - 15.06.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Hanna Väätäjä
- Kati Rintakorpi
- Maarit Koskinen
- Teacher in charge
- Maarit Koskinen
- Study unit
- R0094
Learning outcomes
The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation
Location and time
Lähitoteutus Tikkurilan kampuksella.
Kun sinut on vahvistettu opintojaksolle, voit katsoa opintojen ajoituksen Outlook kalenteristasi tai Tuudosta. Lisäohjeita kalenteriin löydät Link fi – Opintojen kulku - Opintojen suunnittelu – Opintotarjonta AMK TAI Link fi – Opintojen tueksi – IT-tuki – ServiceDesk portaali
Materials
Ilmoitetaan opintojakson Optiman työtilassa.
Teaching methods
Opintojakso on yhtenä osana varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden opinnoissa. Opintojaksolle etuoikeutettuja ovat sosionomiopiskelijat, jotka suorittavat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta.
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi opintojakso alkaa maaliskuussa - huhtikuu 2020 etäopiskeluna. Tilanteen mukaan seurataan ja infotaan opiskelijoita. Varhaiskasvatuksen opettajalta edellytetyn monipuolisen teoreettisen ja käytännöllisen osaamisen saavuttamiseksi läsnäolovelvollisuus 75 % / 100 % kontaktikerroilla. Ks. tarkemmin Toteutuksen tärkeät päivämäärät.
Laurean lehtorit ja asiantuntijat vastaavat opetuksesta. Yksilöllisiä, pareittain ja pienryhmänä toteutettavia lähi- ja etätehtäviä sekä osaamisen jakamisen seminaareja (toukokuussa). Tehtävien ohjeistukset löytyvät Optiman opintojakson työtilasta.
Employer connections
Varhaiskasvatuksen laatu ja kehittäminen -tehtävä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Tehtävässä tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen kehittämissuosituksia (Karvi 2019), kartoitetaan tilannetta käytännössä (henkilöstön haastattelut) ja reflektoidaan sitä teoriaa hyödyntäen. Tehtävä toteutetaan ryhmä- ja parityöskentelynä. Tehtävässä tehdään ryhmän valitsemasta aihepiiristä ryhmäessee ja n. 15 minuutin esitys. Esitykset pidetään 14.5. Osaamisen jakamisen seminaarissa, johon osallistuu Vantaan kaupungin harjoittelupäiväkotien opettajia (harjoittelujen ohjaajia). Seminaarissa jatketaan ja syvennetään keskustelua kehittämissuosituksista luoden yhteistä ymmärrystä mahdollisuuksista ja haasteista.
Exam schedules
5.2. 2019 koko päiväinen Vanhemmuuden tuki, Lastensuojelun keskusliitto – seminaariin suositellaan osallistumista, vapaaehtoinen.
Läsnäolovelvollisuus 75 % kontaktikerroilla ks. ajoitus. Poissaolot tulee korvata ko. tehtävällä.
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus (100 %):
Osallistu opintojakson maaliskuun 23.3. 2020 aloitukseen klo 12.30-15.00 (Hanna Väätäjä, Kati Rintakorpi, Maarit Koskinen). Jos et osallistu tai laita sähköpostiviestiä vastuulehtori Maarit Koskiselle 23.3. mennessä, voimme ottaa tilallesi mahdollisesti jonossa olevan opiskelijan. 23.3. klo 15.00-15.45 osallistuminen vapaaehtoista Espoon varhaiskasvatuspalveluiden rekry-infoon.
Osallistu toukokuun (11.5. ja 14.5.2020) opintojakson osaamisen jakamisen – seminaareihin (Hanna Väätäjä, Kati Rintakorpi).
Completion alternatives
Voit toimittaa luottamuksellisena ja tietoturvattuna viestinä MIELELLÄÄN JO TAMMI- HELMIKUUSSA 2020 ja viimeistään ennen opintojakson aloituspäivämäärää maarit.koskinen@laurea.fi.sec dokumentteja kuten palvelusuhde- tai työtodistuksia, mitkä liittyvät JOKO aiemmin hankittuun eli HOT varhaiskasvatuksen opettajan tai / ja lastentarhanopettajan osaamisesi osoittavaan työkokemukseen TAI nykyiseen varhaiskasvatuksen opettajan eli TOPI osaamiseesi liittyvään työkokemukseen. Aikaisemman osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen eli HOTiin liittyen todistuksien tarkistuksen jälkeen opiskelija tekee kirjallisen (1-2 sivua) osaamisanalyysin suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisanalyysi toimitetaan sähköpostitse Maarit Koskiselle tarkistettavaksi ja osaamisanalyysi arvioidaan asteikolla: HYL = hylätty - HYV = hyväksytty. Hyväksytyn osaamisanalyysin suorittaneelle opiskelijalle toimitetaan Maarit Koskisen toimesta HOT - näyttötehtävän ohjeistus sähköpostin liitteenä.
Jos olet suorittanut aiemmin korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, voit tehdä hyväksilukemisen hakemuksen opintopäällikölle ks. Link fi – Hyväksiluvut – lue ohjeet tarkoin.
LUE LISÄÄ: Link fi - Opintojen kulku - Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näytöt
LUE LISÄÄ: link fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Työn opinnallistaminen TOPI
Student workload
Opintojakso toteutuu opiskeluna yksin, pareittain ja pienryhmissä.
Luennot 2 op.
Monivalintatehtävä Optimassa (viimeistään 15.5.). 1 op.
Varhaiskasvatuksen laatu ja kehittäminen (työelämäyhteistyö), pari- tai ryhmäessee ja esitys (palautus 13.5.). 2 op.
Lapsihavainnointiin perustuva lapsen kuvaus (palautus 19.4.) ja essee (palautus 10.5.). 3 op.
Kasvatuksen perusteita, essee (palautus 30.4.) ja esseen vertaisarviointi (palautus 10.5.). 2 op.
Content scheduling
3 op Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet
3 op Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
4 op Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö
Sisältöihin liittyvät suoritustavat ilmoitetaan tarkemmin opintojakson Optiman työtilassa.
Evaluation scale
H-5