Skip to main content

Methods for Research-based Development Work (5 cr)

Code: YY00CA29-3030

General information


Enrollment
19.05.2025 - 17.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Kirsi Ronkainen
Marja Vellonen
Teacher in charge
Kirsi Ronkainen
Groups
SHV223SN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Study unit
YY00CA29

Learning outcomes

The student is able to
- critically assess research-based knowledge in their own field
- select appropriate methods for research-based development work and justify their choices
- collect data as a basis for research-based development work and analyze it
- interpret the results of research-based development work and draw conclusions based on them
- conduct research-based development work in accordance with data protection legislation, good scientific practices, and data management models
- communicate in situations required for research-based development work and to produce a research-oriented text

Location and time

Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.

14.08.2025 12.30 - 15.45 B306 Marja, Orientaatio moduuleihin 1 ja 3 (pakollinen) ja ohjeistus ko. moduulien tehtäviin, Tutkimuksellinen kehittäminen, tietoperustan laatiminen
18.08.2025 12.30 - 15.45 B306 Monika, Tiedonhankinta
19.08.2025 12.30 - 15.45 B402 Marja, Opinnäytetyöprosessi,määrällinen tutkimus: tutkimusprosessi, analyysimenetelmät
21.08.2025 08.15 - 11.30 B402 Marja, Määrällinen tutkimus: tutkimusprosessi, analyysimenetelmät
26.08.2025 12.30 - 15.45 B310 Marja, pienryhmä A, Määrällinen tutkimus: SPSS-harjoitukset, analyysimenetelmät
28.08.2025 08.15 - 11.30 B310 Marja, pienryhmä B, Määrällinen tutkimus: SPSS-harjoitukset, analyysimenetelmät

---

ma 25.08 8.15-11.30 Orientaatio, tietoperustan rakentaminen
ma 01.09.2025 12.30 - 15.45 B402 Kirsi, tiimien työskentely ja ohjaus
pe 05.09.2025 12.30 - 15.45 B401 Kirsi, aineiston hankinta
ti 09.09.2025 12.30 - 15.45 B307 Kirsi, aineiston analyysi
pe 12.09.2025 08.30 - 11.45 B306 Kirsi, tiimien työskentelyä
ma 15.09.2025 12.30 - 15.45 B402 Kirsi, kehittämistehtävä opinnäytetyönä
to 18.09.2025 08.15 - 11.30 Kirsi, tiimien työskentely, valmistautuminen akvaariokeskusteluun
pe 19.09.2025 08.15 - 14.00 B406 Kirsi, akvaariokeskustelu tutkimusetiikasta

Materials

Määrällinen tutkimus
Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali

Laadullinen tutkimus.Esim.
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Jari Eskola; Juha Suoranta. Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Jari Kylmä; Taru Juvakka Laadullinen terveystutkimus

Kehittämistehtävä opinnäytetyönä
Kostamo, P, Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi: opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House Oy.
Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineiston hallinta
Kuula, Arja. Tutkimusetiikka: Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys

Teaching methods

Toteutustapa on lähiopetukseen ja ohjaukseen perustuva (ei verkko toteutus). Oleellista on läsnäolo ja aktiivinen työskentely lähiopetuksen aikana.

1) Moduuli: Tutkimuksellinen kehittäminen. Oppimistehtävä (tiimi)
2) Moduuli: Laadulliset menetelmät. 2 oppimistehtävää. (yksilö ja tiimi)
3) Moduuli: Määrälliset menetelmät. Tietotesti (yksilö) ja oppimistehtävä (tiimi).
4) Moduuli: Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Tunnilla tehtävä oppimistehtävä (tiimi).
5) Moduuli: Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineiston hallinta. Suullinen osaamisen näyttö akvaariokeskustelussa (yksilö).

Employer connections

Ei TKI-yhteistyötä

Exam schedules

Kirsi Ronkainen

Moduulit: Laadullinen tutkimus. Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Tutkimusetiikka.

- Ensimmäisellä orientaatiokerralla 1.9. pakollinen läsnäolovelvollisuus (katso tutkintosääntö).
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut teoriatiedon, jota sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaisella lähiopetuskerralla aloitetaan työskentely ko. aihealueen tehtävien parissa.

Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme hakeutumaan joustavampiin verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Mikäli poissaoloja tulee paljon, voi opettaja kehoittaa opiskelijaa siirtymään verkkomuotoisiin opintoihin.

Marja Vellonen
Moduulit: Määrällinen tutkimus. Tutkimuksellinen kehittäminen.

Orientaatiossa 14.8.25 läsnäolovelvollisuus. Vahva suositus opetukseen ja työpajoihin osallistumiseen.
Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme hakeutumaan joustavampiin verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä


Moduuli 1: Tutkimuksellinen kehittäminen. Laajuus 1,5 opintopistettä. 1 tehtävä. Tehtävään on varattu 20 h opiskelijan työaikaa ja maksimisivumäärä tehtävässä 5 sivua.

Moduuli 2: Laadulliset menetelmät. Laajuus 1,25 opintopistettä. Kaksi tehtävää. Ensimmäiseen tehtävään on varattu aikaa 7 tuntia ja maksimisivumäärä tehtävässä on 4 sivua. Toiseen tehtävään on varattu aikaa 10 tuntia ja maksimisivumäärä tehtävässä on 3+1 sivua.

Moduulissa on lisäksi yksi testaa tietosi testi, joka ei vaikuta kurssin arvosanaan.

Moduuli 3: Määrälliset menetelmät. Laajuus 1,25 opintopistettä. Yksi tehtävä ja yksi testaa tietosi testi. Tehtävään on varattu 14 h aikaa. Maksimipituus on 5 sivua.

Moduuli 4: Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Laajuus 0,5 opintopistettä. Yksi tehtävä. Voi korvata opinnäytetyön aiheanalyysin opiskelijan niin halutessa.

Moduuli 5: Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineistonhallinta. Laajuus 0,5 opintopistettä. Yksi tehtävä. Tehtävään on varattu 6- 7 h aikaa.

Content scheduling

Ks. ohjelman kuvaus edellä.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page