Basics of Encounter Art (5 cr)
Code: TO00BZ64-3003
General information
- Enrollment
-
31.03.2025 - 22.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.05.2025 - 06.06.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 0.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 25
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
- Teacher in charge
- Anne Eskelinen
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ64
Learning outcomes
The student is able to
- describe the history, philosophy and most important principles of Encounter Art
- analyse the factors that influence the creation of an image
- respect the importance and joy of an individual's self-expression and art work
- describe the current operating environments and future potential of Encounter Art
- apply the principles of Encounter Art, which are respect, a multisensorial experience, structure, the process and making choices
Location and time
Lähiopetus toteutetaan Tikkurilan kampuksella aikataulun mukaisesti.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Materials
Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
Teaching methods
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.
Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso koostuu lähiopetuksesta, yhteisestä taidenäyttelyn rakentamisesta sekä kolmesta kirjallisesta tehtävästä.
Jokaisella lähiopetuskerralla on taidepajatyöskentelyn osuus, jossa pääsee itse konkreettisesti kokemaan sitä mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.
Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Exam schedules
Tutustu lähiopetuksen aikatauluun.
International connections
Clinical Art yhteistyö Japaniin.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.
Student workload
Opintojakson opintopisteet jakaantuvat seuraavasti:
Lähiopetus 1,5op
Kirjalliset tehtävät 3,5op ( Ryhmäkeskustelu 1op, Vapaavalintaisen opinnäytetyön esittely 1op ja Portfolion tekeminen 1,5op)
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Content scheduling
OPINTOJAKSON LÄHIOPETUKSEN TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Evaluation scale
Approved/Failed