Participatory Music (5 cr)
Code: TO00BZ60-3001
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 02.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
20.03.2025 - 22.05.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 2.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 25
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Anne Eskelinen
- Teacher in charge
- Anne Eskelinen
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BZ60
Learning outcomes
The student is able to
- utilize a social pedagogical approach to build participation through music methods
- apply and use music methods and techniques to support the well-being of individuals and groups in their work
- plan, facilitate, and evaluate group processes that incorporate music methods
- act as a promoter of community in various client environments
Location and time
Lähiopetus toteutetaan Tikkurilan kampuksella aikataulun mukaisesti.
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Materials
Opintojakson alkaessa jaetaan opintojakson Canvas-työtilassa opintojaksoon liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Teaching methods
Jakson aikana kehitetään ja vahvistetaan omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia musiikin menetelmien käyttöön ja musiikkitoiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin asiakastyössä matalalla kynnyksellä. Jakson aikana syvennetään näkemystä musiikin käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä omien kokemusten ja teoriatiedon pohjalta. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan musiikin soveltamista asiakastyöhön.
Opintojaksolla keskeisiä teemoja ovat musiikin ohjaaminen ja asiakkaan osallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistaminen erilaisten musiikin menetelmien sekä musiikillisen ryhmätoiminnan avulla.
Opintojakso sisältää lähiopetusta ja yksilö- sekä ryhmätehtäviä.
Opintojakso koostuu:
- lähiopetuksesta ja siihen liittyvistä tehtävistä 1,5 op
- asiakasprojektin suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista 2,5 op sekä
- henkilökohtaisesta oppimispäiväkirjasta 1 op
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan musiikin menetelmiä hyödyntävä asiakasprojekti opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 1,5 op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.
Opintojakson alkaessa painottuu lähiopetus ja pareittain tai pienryhmissä toteutettavat neljän ohjauskerran asiakasprojektit toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Content scheduling
Opintojakso koostuu:
Lähiopetus 1,5 op
Lähiopetuksen teemoja ovat mm. 1. yhteismusisointi, 2. musiikin työtapoja, menetelmiä ja elementtejä käytännön ohjaajan työn tueksi, 3. musiikin ohjaaminen ja soveltaminen eri asiakasryhmissä. Lähiopetukseen liittyviä oppimistehtäviä toteutetaan yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Projektityöskentely 2,5 op
Pareittain tai pienryhmissä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oman valinnan mukaan asiakasprojekti, jossa sovelletaan musiikkia kasvatuksen, kuntoutuksen tai hyvinvoinnin tukemiseen
Oppimispäiväkirja 1 op
Opintojaksosta tehdään henkilökohtaminen oppimispäiväkirja, jossa syvennytään pohtimaan opintojakson antia ja oman osaamisen kehittymistä musiikin ohjaajana toimimisen näkökulmasta.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Evaluation scale
H-5