Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BY60-3021
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.08.2025 - 11.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- SH Hyvinkää Virtuaali
- Terhi Hautaviita
- Sanna Pirinen
- Teacher in charge
- Terhi Hautaviita
- Groups
-
SHB2125SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BY60
Learning outcomes
The student is able to
- describe the client's role as experts and operators in their own lives
- explain the meaning of client's significant others as an emotional resource
describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- describe the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- utilise electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Opintojaksolla käytettävä sähköinen materiaali löytyy joko linkitettynä tai tiedostoina Canvasissa.
Mapa aloituspäivästä saa kurssikirjan. Kirja tulee ottaa mukaan harjoitepäivään ja säästää myöhempänä opinnoissa tulevaa Mapapäivitystä varten.
Muu mahdollinen kirjallisuus/aineisto ilmoitetaan opintojakson aloituksessa.
Teaching methods
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävien palautteenannon käytänteet käydään yhteisesti läpi opintojason aloituksessa. Opintojaksolla hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opintojakson aloitus on 19.8.2025 lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson aloitus on pakollinen tutkintosäännön ohjeistuksen mukaisesti.
Opintojakso sisältää opiskelijalle pakollisia ja lukujärjestykseen aikataulutettuja työpajoja:
Mapa 1
Ammatillinen vuorovaikutus -työpaja
Apotti-koulutus
Opintojaksoon sisältyvien arvioitavien tehtävien palautuspäivämäärät näet Canvas-oppimisalustalta.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamista. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Voimassaoleva Mapa-todistus oikeuttaa Mapa-perusteiden hyväksyntään. Mapatodistuksen viemistä varten on tämän kurssin Canvasin työtilassa palautuslaatikko "Mapatodistuksen palautusboxi".
Työn opinnollistaminen (TOPI):
Opiskelijalla, jolla on voimassa oleva hoitajan työsuhde hoitotyön yksikössä, on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla. Opiskelija kasvattaa omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson vastuuopettaja Terhi Hautaviidalta terhi.hautaviita@laurea.fi
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Opintojakso sisältää seuraavat osat:
Asiakaslähtöisyyden ja ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet (sisältää Mapa 1) 2 op
Opiskelija osaa:
- kuvata asiakaan roolin oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- selittää asiakkaan läheisten merkityksen potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja soveltaa vuorovaikutuksen keskeisiä lähtökohtia kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut 1 op
Opiskelija osaa:
- kuvata pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- hyödyntää sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Apottikoulutus
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tekoälyn käyttö oman osaamisen kehittymisen tukena: Tekoälyn käyttö tämän opintojakson arvioitavissa tehtävissä on kielletty (kts. kohta Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet). On kuitenkin suositeltavaa, että opiskelija perehtyy ja hyödyntää Laurean tarjoamia tekoälytyökaluja tekoälylukutaidon ja tekoälyn tuottaman tiedon arvioinnin ja hyödyntämisen kehittymiseksi. Tällöin tekoälyn hyödyntämisen erilaiset mahdollisuudet ja hyödyntämiseen liittyvät rajoitteet sekä vastuut ja velvollisuudet tulevat tutuiksi jo opintojen alkuvaiheessa. Voit perehtyä aiheesen tarkemmin opiskelijaintrassa (Tekoälyn käyttö opiskelussa). Pyrimme hyödyntämään tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia lähiopetuksessa ohjatusti.