Nursing Care of Elderly Patients (4 cr)
Code: SH00BS96-3047
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 20.06.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
29.08.2025 - 13.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Minna Launonen
- Teacher in charge
- Minna Launonen
- Groups
-
SHF224KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Lohja
- Study unit
- SH00BS96
Learning outcomes
The student is able to
- apply their knowledge of changes related to ageing, health risk factors and most common illnesses of the elderly in their nursing care
- apply the principles and recommendations related to the assessment of the functional capacity, service needs of elderly patients and service guidance
- apply the main principles of rehabilitation and resource-oriented care while supporting health, functional capacity and care for elderly patients
- apply research data and recommendations in the planning, implementation and assessment of the quality of care for elderly patients
- describe and justify the most common examinations and procedures needed in the nursing care of elderly patients when the general condition of the elderly patient has suddenly deteriorated
- describe the special features of interaction and guidance in the nursing of elderly patients and patients with a memory disorders
- describe and justify the use of digital and technological aids in the monitoring and treating of the health of elderly patients and their rehabilitation
Materials
1. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
2. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
3. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
5. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
6. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
7. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
8. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Canvas verkko-oppimisalustalla verkkotehtävien yhteydessä on opintojakson opintomateriaalit kirjattuna.
Opettajan antama muu materiaali.
Teaching methods
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Exam schedules
Opintojakson aikataulu löytyy Pakista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”
Completion alternatives
Vaihtoehto 1.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Vaihtoehto 2.
Opiskelijan, jolla on olemassa työsuhde ikääntyneiden hoitotyön yksikköön on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla, eli kasvattamalla omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Työsuhteelle ei ole aikamäärettä, portfolioon liittyvien tehtävien tekeminen määrittää ajanjakson mutta se voi olla myös kesällä tehtävä työ. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson opettajalta.
Student workload
Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä
Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 3 op 81 h
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h
Assessment criteria, approved/failed
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tunnistamisohjelma saattaa olla käytössä joissakin tehtävissä.
ARVIOINTI:
Arvioitavat Canvas tehtävät: T1-K5
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat verkkokurssi: hyväksytty/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyön YleSh tietotesti max 80 p.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kahdesta arvosanasta: Arvioitavat Canvas tehtävät T1-K5 ja Ikääntyneen hoitotyön YleSh tietotesti T1-K5.
K5 70,4-80 p. (88 %)
H4 60,8-70,3 p. (76 %)
T3 51,2-60,7, p. (64 %)
T2 41,6-50,1 p. (52 %)
T1 32,0-41,5 p. (40%)
Alle 31,9 p. Hyl
Content scheduling
Opintojaksolla on keskiössä ikääntyneen ja muistisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen. Opinnolla tulevat tutuiksi ikääntymiseen liittyvät muutokset, ikääntyneiden sairauksien ja lääkehoidon erityispiirteet sekä akuuttien tilanteiden hallinta. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja palveluiden järjestämisen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä tuodaan myös esille, unohtamatta onnistuneen vuorovaikutuksen ja eettisesti kestävän toiminnan merkitystä.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiopäivässä tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle. Lisäksi läsnäolovelvoite koskee pajapäivää ja seminaaripäivää.
Lisäpisteisiin oikeuttavat tehtävät (lisätietoa Canvasissa) ja geriatrian ja gerontologisen hoitoyön lähtökohdat - lopputesti on oltava tehtynä ennen YleSh-tietotestiä (Ikääntyneiden hoitotyön osaaminen). Mikäli osallistuminen estyy näistä syistä, se lasketaan yhdeksi tenttikerraksi. Varsinaisen tentin lisäksi opiskelijalla on kaksi uusintatenttimahdollisuutta.
Tekoälyn käyttö tehtävien tekemisessä: Tekoälyä voi käyttää ideointiin ja suunnitteluun mutta sen käyttö tulee kertoa. Kertomatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.