Creativity and Functionality in Client Work (5 cr)
Code: V1415-3008
General information
- Enrollment
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
31.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Paula Väliaho
- Kaarina Marjanen
- Hannele Pulkamo
- Study unit
- V1415
Learning outcomes
The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.
Location and time
Laurea C, Lohjan kampus, lähiopetus:
31.8.2019 Ennakkotehtävän palautus Optimaan
7.9.2019 klo 9.00 - 16.00 Orientaatio
14.9.2019 klo 9.00 - 15.00 Paja
20.9.2019 klo 12.30 - 14.45 Tutustuminen LbD-työskentelyn kumppanin työympäristöön
28.9.2019 klo 9.00 - 15.00 Paja
5.10.2019 klo 9.00 - 15.00 Paja
11.10.2019 klo 8.30 - 11.30 Paja
19.10.2019 klo 9.00 - 15.00 Paja
22.10.2019 klo 12.00 - 15.00 LbD työskentely: ohjaussuunnittelu
24.10.2019 klo klo 8.30 - 11.30 Paja
25.10.2019 klo 8.30 - 16.00 LbD-työskentely: ohjaussimulaatiot
Vk 45 - 47: LbD-toteutus, yksi päivä/kuntoutuja ryhmä, aikataulu tarkentuu syyskuussa
14.12.2019 klo 9.00 - 16.00 Päätösseminaari
Pajojen sisällöt tarkentuvat opintojakson alkuun mennessä. Aikatauluun voi tulla muutoksia. Niistä tiedotetaan mahdollisimman nopeasti.
Materials
Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optimassa.
Teaching methods
Opintojaksoon sisältyy seuraavat osiot:
1. Orientaatio taiteen, luovuuden ja toiminnallisuuden hyödyntämiseen sosiaalialan asiakastyössä.
2. Luovat ja toiminnalliset pajat.
3. Opintokäynti: osallistuminen kulttuuritapatumaan.
3. Lbd- työskentely: kuntoutujille suunnatun toiminnallisen pajan suunnittelu, toteutus ja arviointi.
4. Oppimispäiväkirja.
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy yhteistyökumppanin kanssa toteutettavien taiteellisten/luovien/toiminnallisten ohjauskokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus erilaisille kuntoutujaryhmille.
Exam schedules
7.9.2019 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
20.9.2019 Tutustuminen LbD-työskentelyn kumppanin työympäristöön (läsnäolovelvoite)
14.9. - 24.10.2019 toteutettavat luovat ja toiminnalliset pajat: läsnäolovelvoite vähintään neljässä pajassa.
25.10.2019 Ohjaussimulaatiot (läsnäolovelvoite)
4.11. - 21.11.2019 LbD-toteutus, läsnäolovelvoite oman ryhmän toteutuspäivänä.
14.12.2019 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen esittely (läsnäolovelvoite)
Completion alternatives
Pajoihin osallistumisen vaihtoehtona opiskelija voi suunnitella, toteuttaa ja raportoida luovan/toiminnallisen pajan valitsemalleen asiakasryhmälle.
Student workload
Ennakkotehtävä 2 h
Lähiopetus ja LbD-osuuden toteutus 68 h
Opintokäynti: osallistuminen kulttuuritapatumaan 7 h
LbD-osuuden suunnittelu ja valmistelu pienryhmissä 20 h
Päätösseminaariesityksen laadinta pienryhmässä 5 h
Vertaisarvioinnit pienryhmissä (ohjaussuunnitelma ja päätösseminaariesitys) 6 h
Oppimispäiväkirjan ja reflektoivan yhteenvedon kirjoittaminen 27 h
Evaluation scale
H-5