Nursing of Seriously Ill Children and Young People (5 cr)
Code: TO00BO45-3005
General information
- Enrollment
-
11.09.2023 - 17.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.10.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teacher in charge
- Kati Saarinen
- Study unit
- TO00BO45
Learning outcomes
The student is able to:
- assess the need for care of seriously ill children and young people and apply nursing expertise in the overall treatment of these patients in the operations of a multidisciplinary team
- actively participate as an expert in nursing in the decision-making regarding the treatment of seriously ill children and young people together with the parents and other experts
- apply nursing methods in the nursing of seriously ill children and young people
- instruct families with children in need of special support, taking into account their service needs, treatment paths and possibilities for receiving support in multidisciplinary cooperation
- meet children, young people and families in crisis and apply resource-centred guidance and counselling methods in order to help them
- analyse special ethical questions related to the nursing of seriously ill children and young people
- assess and develop nursing of children, young people and families in light of science-based knowledge, recommendations and good practices
Materials
Tarkentuu opintojen alkaessa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla hyödynnetään työelämän asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden tietoa.
Exam schedules
Aloituswebinaari ja asiantuntijaluento 11.10. klo 12:30-15.45. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (jos pidetään Zoomissa, niin silloinkin oltava läsnä)
Työpajat/simulaatiot ryhmä A 1.11. ja ryhmä B 2.11.. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (ryhmäjako tehdään toteutuksen alussa)
Luento 15.11. klo 12:30-14:30 asiantuntijaluento
Luento 22.11. klo 12:30-14:30 asiantuntijaluento
Loppuseminaari 7.12. klo 8:30-15.00 LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Student workload
Kontaktitunnit: 40 h
- asiantutijaluennot
- aktivoivat luennot
- työpaja/simulaatiot
- loppuseminaari
Itsenäiset tehtävät: 95 h
- Loppuseminaarin case-tehtävä
- Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
- Henkilökohtainen reflektioiva pohdintatehtävä
Content scheduling
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
- Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
-Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
-emotionaalinen tuki
-palveluohjaus
-moniammatillinen työskentely
-hoidollinen päätöksenteko
-eettiset kysymykset kriisitilanteessa
-perhekeskeinen hoitotyö
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opiskelijan on osallistuttava 11.10.2023 aloitusluennolle vahvistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)