Health Care and Social Services and Finnish as a Second Language 2 (B1) (5 cr)
Code: TH00BM44-3001
General information
- Enrollment
-
28.01.2019 - 17.03.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.06.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- VALME Higher education preparatory program for immigrans (in Finnish)
- Teachers
- Kristiina Kuparinen
- Marja Tanskanen
- Teacher in charge
- Kristiina Kuparinen
- Study unit
- TH00BM44
Learning outcomes
The students extend their knowledge of basic field-related concepts and deepen their professional know-how. The students explore the variation of professional language in different situations and know how to use professional Finnish in working life context both orally and in writing. The students comprehend different kinds of professional texts and can produce both short texts and oral presentations in professional context. Finnish language proficiency level: B1.1–B1.2 (CEFR).
Content
The course introduces a Finnish health care and social services organization and its functions. The course gives the chance to learn various field-related client and patient cases. The studies also expand the knowledge of professional vocabulary and usage of Finnish in different kinds of situations of the field. The students also get to know typical forms of spoken Finnish and the language of social services and health care.
Location and time
3.6. - 26.7.
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskeluun sisältyy vierailukäyntejä.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Moodlesta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
- Erilaiset raportit
- Ammattilehdet, ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Tiedotteet ja esitteet sosiaali- ja terveyspalveluista
- Muut verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Elossa 24 h -dokumenttisarja
- Ravitsemuksen verkko-opintokokonaisuus
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä. Suomen kielen opettajat ja ammattiaineiden opettajat toimivat yhdessä niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan sosiaali- ja terveysalaan esim. median välityksellä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Sinun pitää olla tasolla B1, jotta voit tulla kurssille (edeltävyysehto).
Student workload
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Teema 1, vko 23
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Hankitaan tietoa
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- tiedonhankinnan kirjallinen tehtävä
- sanastotehtävä
- tuotoksena palvelukartta tai posteri
Teema 2, vko 24
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Tieto käyttöön
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- tutustuminen sote-alan eri organisaatioiden esitteisiin, ohjeisiin ja tiedotteisiin
- sanastotehtävä
- tuotoksena suullinen esitys organisaatiosta, johon on tutustunut
Teema 3, vko 25
Raportointi ja dokumentaatio: Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- sanastotehtävä
- tutustuminen hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmiin
- pienimuotoisen oman suunnitelman kirjoittaminen
Teema 4, vko 26
Raportointi ja dokumentaatio: Raportoinnin harjoittelu
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- osalllistuminen vapaavalintaiseen tapahtumaan, josta raporttina blogiteksti + kuva osallistumisesta tapahtumaan
- suullinen tehtävä: tapahtumien selostaminen parille (Sydäninfarkti potilaan silmin –video + Aivoinfarkti potilaan silmin); pari tapaa verkossa ja tallentaa keskustelun
- tuotoksena hyvän raportin ohjeet visuaalisessa muodossa + ohjeiden esittely
Teema 5, vko 27
SOTE-ala mediassa: ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- Elossa 24h: katso yksi kausi (tai ainakin viisi osaa): ohjauksen fraasien ja potilaiden/asiakkaiden tunteiden ilmaisun havainnointi
- moniammatillisuuden havainnointia
- oma luova tuotos jostakin sarjan henkilöstä: Mitä tapahtuu kuvausten ulkopuolella ja jälkeen?
Teema 6, vko 28
SOTE-ala mediassa: ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- lähteiden luotettavuuden alustavaa arviointi
- sanapilvi
- valikoima ammattilehtien juttuja, joista kerrotaan omassa blogissa
- kevyttä mediaseurantaa: ajankohtainen keskustelunaihe itse valitun teeman ympärillä
- oman mielipiteen esittäminen; whatsapp-keskustelu pienryhmässä
Teema 7-8, vkot 29-30
Hyvinvoinnin edistäminen – ravitsemuksen merkitys (itsenäinen verkko-opintokokonaisuus)
Yhteensä n. 40 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- kansalliset ravitsemusohjelmat ja suositukset; itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- ravitsemuksen merkitys ihmisen hyvinvoinnille; itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- ravitsemuksen merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä¸ itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- kokoava tehtävä: Miten ravitsemus teemana liittyy sosiaali- ja terveysalaan? Miten ravitsemus vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin?
Content scheduling
VKO 23: Sosiaali- ja terveyspalvelut: Hankitaan tietoa
VKO 24: Sosiaali- ja terveyspalvelut: Tieto käyttöön
VKO 25: Raportointi ja dokumentaatio: Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
VKO 26: Raportointi ja dokumentaatio: Raportoinnin harjoittelu
VKO 27: SOTE-ala mediassa: Ajankohtaista terveydestä ja hyvinvoinnista
VKO 28: SOTE-ala mediassa: Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
VKO 29: Ravitsemuksen verkkokurssiin tutustuminen
VKO 30: Ravitsemuksen verkkokurssiin tutustuminen
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opintojakso sisältää vierailukäyntejä. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.