Coaching (5 cr)
Code: SY00BR39-3003
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services and Health Care Management (SYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Ossi Salin
- Mikko Häkkinen
- Groups
-
SYV423KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K23, Tikkurila
- Study unit
- SY00BR39
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
- soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
- toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä
Location and time
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
20.01.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella
11.05.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella
Materials
Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Kupias, P. (2022): Työnohjaus ja coaching. Tukea työssä onnistumiseen. Gaudeamus.
Paakkanen, M. (2022): Empatian voima työssä. WSOY.
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S. (2022): Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Teaching methods
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin.
Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Employer connections
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Exam schedules
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Content scheduling
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Evaluation scale
H-5