Innovative Multidisciplinary Health Promotion (3 cr)
Code: ST00BT23-3004
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.06.2023 - 30.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Teacher in charge
- Anne Suvitie
- Groups
-
STV223SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila
- Study unit
- ST00BT23
Learning outcomes
The student is able to
- assess the significance of international and national strategies and the health and social services reform in public health nursing
- base their activities on multidisciplinary community-based orientation
- plan and implement public health nursing and the promotion of well-being in multidisciplinary working groups
- assess the effectiveness of services promoting health and well-being and the need for renewal from the viewpoint of individuals and society
Materials
Lähteet:
Absetz. P. Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne
Crawford & Brown 2010. Brief communication traps and opportunities. (BOU-malli).
Furman, B. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Verkkokurssi.
Crawford, P. & Brown, B. 2010. Fast heathcare: Brief communacation, traps and oppurtunies
Crawford, P. & Brown, B. 2009. Mental health communication between service users and professionals:
disseminating practice-congruent research
Lappalainen R.2016. Kuntoutusasiakkaan motivointi.
Kirjat:
Turku R. 2007. Muutosta tukemassa, valmentava elämäntapaohjaus.
Vänskä 2011. Onnistuuko ohjaus.
Mönkkönen K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä.
Sitra: Mikä tekee dialogin?
Teaching methods
Itsenäistä työskentelyä, ryhmä- ja projektityöskentelyä.
Employer connections
Päihdeseminaari 15.11.2023
Exam schedules
Syksyn 2023-talven 2024 toteutus
08.11.2023 klo 8.30- 9.45 Orientaatio, tehtävien anto ja ohjaus. Zoom
8.11.2023 klo 10.00 -11.30 Lähisuhdeväkivallan puheeksiottaminen zoom
15.11.2023 klo 8.30-10.30 Rokote-epäröinnin kohtaaminen, Zoom
15.11.2023 klo 10.45-11.30 Ohjausta tehtäviin, Zoom
15.11.2023 klo 12.30-15.45 Päihdeseminaari Zoom
Seminaari vko 7 / 2024
Yksin tehtävien tehtävien viimeiset palautuspäivät I 5.12.23 II 24.2.2024 III 30.3
Tehtävät, joitssa tehdään vertaispalaute palautuspäivämäärät: 5.12 .2023 tai 24.2.2024
International connections
Kv-yhteydet toteutuvat materiaalin muodossa.
Completion alternatives
Voi suorittaa itsenäisesti kesällä 2023 Canvas -alustalla.
https://canvas.laurea.fi/enroll/KEH769
Student workload
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä
Assessment criteria, approved/failed
Laurean yleiset arviointikriteerit
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Content scheduling
Terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana 1op
Terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan ja terveyspolitiikka terveydenhoitajatyön kehittämisessä 1 op
Yhteisön terveyden edistäminen ja terveysteknologia terveyden edistämisessä 1 op
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opintojakson keskeinen sisältö:
- kansalliset,kansainväliset strategiat ja SOTE-muutos terveydenhoitajatyössä
- terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana
- terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan työn kehittämisessä
- IVA-analyysin hyödyntäminen yhteisön terveyden edistämisessä
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta