Skip to main content

Evaluating the Need for Treatment and Utilising Digital Services at a Nurse's Reception (4 cr)

Code: SH00BT01-3014

General information


Enrollment
22.05.2023 - 13.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Katja Laukkanen
Teacher in charge
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Groups
SHB221SN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää
Study unit
SH00BT01

Learning outcomes

The student is able to
- describe the principles of reliably assessing the need for care at a nurse's reception
- describe and justify clinical research and data collection methods in assessing the care needs of clients of different ages
- describe the principles of recommending further treatment so that the patient can receive help in a timely and effortless manner
- apply their knowledge of the safe implementation of minor procedures in an out-patient clinic
- assess and compare the suitability of electronic services and digital solutions from the perspective of different user groups
- use and utilise electronic services, digital solutions and remote technology in client care and to support decision-making
- plan successful online interactions and service situations and digital care paths using different applications and environments
- guide clients with self-care and as users of digital services, as producers and holders of their health data
- plan, implement and evaluate group guidance together with clients and other operators
- utilise evidence-based information and recommendations in their work at a nurse’s reception

Materials

Kirjat
Seuraavia kirjoja on hankala saada, mutta 7.9. luennolla käsitellään kirjojen tietoa tiivistetysti, ja myös kaikki Canvas -työtilan oppimateriaali käsittelee näiden kirjojen asiaa
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.

Artikkelit
Jalanko, H. 2017. Kuume lapsella. Lääkärikirja Duodecim.
Jalanko, H. 2019. Korvatulehdus lapsella.
Valviran artikkeli hoidon tarpeen arvioinnista

Käypähoito-ohjeet:
-Virtsatieinfektiot
(ks. erityisesti Akuutin kystiitin puhelinhaastattelu-lomake:
-Nielutulehdus
-Välikorvatulehdus
-Alaselkäkipu
-Astma

Hoidon.perusteet.fi -palvelu
Oirekyselyt
THL:n päivittyvät korona-ohjeet
Duodecimin lääketietokanta
Sairaanhoitajan tietokannat Terveysportissa

Ryhmäohjaus -tilaisuudessa käytetyn kirjallisuuden opiskelija hankkii itse

Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Teaching methods

Etäopetusta Canvas -oppimisympäristössä
Lähiopetusta kampuksella
Lähityöskentelyä työelämän kanssa

Employer connections

Ryhmäohjaus -tilaisuuden ympäristöt:

Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (SER)
Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (KIKE)
Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (Välenoja)
Nasta, nuorten yksikkö/ Hyria säätiö
Vehkojan koulu
Martin koulu erityisluokka

Exam schedules

Seuraavat päivämäärät ja opetuksen sisällöt ovat läsnäolovelvoitteisia. Katso kellonajat Lukkarista.

24.8. Opintojakson aloitus läsnäolovelvoite kampuksella

24.8. Ryhmäohjauksen teoriaa ja ryhmäohjaus -tilaisuuden suunnittelun käynnistäminen, läsnäolovelvoite kampuksella

31.8. Ryhmäohjaus -tilaisuuden asiakkaiden ja yhteistyökumppanin tapaaminen. Tapaamisen tähän päivään hankeryhmä sopii erikseen työelämäkumppanin kanssa. Lukkariin on varattu tämä päivä, mutta se voi olla muukin. Tämä on pakollinen ryhmäohjauksen suunnitteluun liittyvä tapaaminen.

7.9. Hoidon tarpeen arvioiminen (HTA) puhelimessa ja chatissa. Arvioimisen prosessi. Orientaatio HTA -näyttöön. Zoomissa läsnäolovelvoite


6.11 tai 7.11. Hoidon tarpeen arvioiminen ( HTA ) valtakunnallinen näyttökoe, läsnäolovelvoite kampuksella. Jokainen opiskelija on näytössä 4 tuntia. Ilmoittautumislista on jaettu sähköpostissa.

11.10. Työpaja: Sairaanhoitajan vastaanotto, läsnäolovelvoite kampuksella
-Ryhmä 2 klo 8.30-11.45
-Ryhmä 1 klo 12.30-15.45

Vk 43 On ryhmäohjaus -tilaisuuteen valmistautumista varten. Vaiheessa olevan ja valmiin ryhmäohjaussuunnitelman palautus sovitaan erikseen. Varatkaa tälle viikolle opiskeluaikaa.

24.10. Ryhmänohjaus -tilaisuuden suunnitteluvaiheen töitä ja ohjausta.Läsnäolovelvoite kampuksella tai etänä.

vk 44 Ryhmäohjaus -tilaisuudet. Varatkaa viikolle opiskeluaikaa. Tilaisuudet sijoittuvat päiville ma-pe, mutta yhtä ryhmää kohden on yksi päivä tilaisuutta varten.

vk 45 Ryhmäohjaus -tilaisuuden kirjallinen arvioiminen

OPETUKSEN ALOITUSTUNNIT 14.8.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Osa 1. Hoidon tarpeen arvioiminen 2 op 53 h
-Ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-Canvas -tehtävät
- Hoidon tarpeen arvioiminen puhelimessa ja chatissa / valtakunnallinen HTA -näyttö (valmistautuminen ja 2 h työpaja)

Osa 2. Sähköiset palvelut ja digitaaliset ratkaisut 2 op 53 h
-Canvas -tehtävät
-tästä opintojakson osasta aikaa käytetään osaan 1.

Content scheduling

Hoidon tarpeen arviointi ja sen mukainen hoito sairaanhoitajan vastaanotolla, puhelimessa ja sähköisiä menetelmiä hyödyntäen​
-Hoidon tarpeen arvioimisen prosessi ja sen menetelmät
-Potilaan kliininen tutkiminen, esim. KNK -sairaudet, ABI-mittaus​
- Selkäkipuinen, VTI, korkeakuumeinen lapsi, pitkittynyt flunssa, pitkäaikaissairaan hoitotasapainon arviointi, mielialan lasku​ ym.
-Tavallisimmat pientoimenpiteet
-Suositusten, tutkimustiedon ja muun näytön mukainen toiminta

Potilaan ohjaus, (omahoidon ohjaus ja palveluohjaus vastaanotolla​) sekä ryhmäohjaus
-Ryhmän rakenteet, prosessi ja dynamiikka ​
-Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö​
-Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys ​

Sähköinen asiointi ja digitaaliset ratkaisut
-Esim. hoidon tarpeen arviointi, potilaan seuranta, konsultointi ja moniammatillinen yhteistyö, hoidon koordinointi
-Hyvinvointi- ja terveysteknologialaitteet, niiden soveltuvuuden käyttäjälähtöinen arviointi ja asiakkaan ohjaus ​
-Digitaalisten palvelujen käytettävyys ja soveltuvuus sekä niiden arvioiminen

Näytön ja tutkimustiedon integrointi kliiniseen käytäntöön hoidon tarpeen arvioinnissa ja sähköisten palveluiden hyödyntämisessä​

Verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteet ja eettiset näkökulmat 

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page