Nursing Care of Elderly Patients (4 cr)
Code: SH00BS96-3004
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 18.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.02.2023 - 02.04.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Minna Launonen
- Teacher in charge
- Minna Launonen
- Groups
-
SHF221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
- Study unit
- SH00BS96
Learning outcomes
The student is able to
- apply their knowledge of changes related to ageing, health risk factors and most common illnesses of the elderly in their nursing care
- apply the principles and recommendations related to the assessment of the functional capacity, service needs of elderly patients and service guidance
- apply the main principles of rehabilitation and resource-oriented care while supporting health, functional capacity and care for elderly patients
- apply research data and recommendations in the planning, implementation and assessment of the quality of care for elderly patients
- describe and justify the most common examinations and procedures needed in the nursing care of elderly patients when the general condition of the elderly patient has suddenly deteriorated
- describe the special features of interaction and guidance in the nursing of elderly patients and patients with a memory disorders
- describe and justify the use of digital and technological aids in the monitoring and treating of the health of elderly patients and their rehabilitation
Materials
Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Canvas verkko-oppimisalustalla verkkotehtävien yhteydessä on opintojakson opintomateriaalit kirjattuna.
Teaching methods
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu Canvas -työtilassa.
Exam schedules
Opintojakson aikataulu löytyy Pakista. Verkkotehtävien palautuspäivämäärä on kirjattu Canvasissa olevaan opintojakson toteutusuunnitelmaan.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä
Orientaatio 0,2 op = 5,4 h
Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 2,8 op 75,6 h
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h
Content scheduling
Opintojaksolla on keskiössä ikääntyneen ja muistisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen. Opinnolla tulevat tutuiksi ikääntymiseen liittyvät muutokset, ikääntyneiden sairauksien ja lääkehoidon erityispiirteet sekä akuuttien tilanteiden hallinta. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja palveluiden järjestämisen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä tuodaan myös esille, unohtamatta onnistuneen vuorovaikutuksen ja eettisesti kestävän toiminnan merkitystä.
Orientaatio 0,2 op:
-johdanto
-lainsäädäntö
-etiikka
Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 2,8 op:
-sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ikääntyneille
-ikääntyneen terveyden edistäminen
-ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen
-akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
-muistisairaan asiakkaan tukeminen
-ikääntyneen palliatiivinen hoito ja saattohoito
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op:
-väestö ikääntyy - geriatrisen tiedon tarve lisääntyy
-ikää karttuu ja elimistö muuttuu
-vanheneminen ei ole sairaus - mutta vanhetessa sairastumisen todennäköisyys kasvaa
-ylilääkityt ja alihoidetut ikääntyneet - totta vai tarua?
-lopputesti
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.