Skip to main content

Nursing Swedish (4 cr)

Code: SH00BS92-3002

General information


Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2022 - 15.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Matti Karhumäki
Mirja Villman
Groups
STG221SA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Study unit
SH00BS92

Learning outcomes

Student is able to
- communicate independently in Swedish orally and in writing in their work on the level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages and according to the requirements of Universities of Applied Sciences Decree (1129/2014 7§)
- improve their interaction, communication, information search and reporting skills in Swedish in professional situations in the care sector.

Location and time

- Ks. Peppi > oman ryhmän kalenteri

Materials

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

- Tukimateriaali:
Flexvård - svenska för högskolor (Tuunanen ja Wallinheimo), painos 2009 tai uudempi. Kirjaa saatavilla tarvittaessa kirjastosta (ei tarvitse ostaa).
Verkkotehtäviä (lisäksi):
- HAMK-BUD (Bygg Upp Din svenska): terveysala
- Promentor, www.promentor.fi, Haka-kirjautuminen Laurean Haka-tunnuksilla. Peruskielioppia voit harjoitella kohdassa: Grundkurs Svenska
Sanakirjoja:
- Mot-sanakirja (ks. Intra: kirjasto, sanakirjat. Käytössä Laurean tunnuksilla)
- Matikainen, M.L. 1996. Ruotsalais-suomalais-ruotsalainen sanasto hoitohenkilökunnalle (saatavilla käsikirjastosta)

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

- Suulliset keskustelut 14.11.2022 erillisen aikataulun mukaan
- Sähköinen kirjallinen tentti 15.11.2022

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Opinnolla tutustutaan työelämän ammattialan sanastoon ja kielenkäyttötilanteisiin.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

- oman ammattialan toimintoihin ja tilanteisiin liittyviä tekstejä ja sanastoharjoituksia (esim. opinnot ja työ, hoitoympäristöt, perustietojen kysely, potilaan kohtaaminen & hoitotoimenpiteet, sairaudet, äitiys- ja lastenneuvola, terveysneuvonta, kouluterveydenhuolto, ammattinimikkeet, opinnot)
- tieteellistyyppisten julkaisujen tekstit ja sanastoharjoitukset

Evaluation scale

H-5

Further information

Opiskelija on suorittanut ruotsin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava ruotsi –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page