Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BS77-3004

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Sari Haapa
Heidi Jokinen
Peppi Ylläpito
Hanna Vatanen
Groups
STG221SA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Study unit
SH00BS77

Learning outcomes

The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Materials

Oppimateriaali on ilmoitettu erikseen Canvaksessa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas). Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on teoria- sekä työpajaopetusta.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Student workload

Tämä opintojakso on laajuudeltaan 3op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä ja MAPA
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi sekä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä

Evaluation scale

H-5

Further information

Osallistuminen MAPA-koulutukseen on pakollista ja opetuksessa on läsnäolovelvoite. Poissaolon voi korvat osallistumalla seuraavaan Mapa-koulutukseen. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun ainoastaan esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin.

MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.

Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi.

Go back to top of page