Introduction to Evidence-based Nursing (3 cr)
Code: SH00BS76-3018
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Marja-Leena Piispanen
- Irene Latva-Korpela
- Eija Okker-Tikkunen
- Monika Cseh
- Sari Juvonen
- Teacher in charge
- Eija Okker-Tikkunen
- Groups
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- SH00BS76
Learning outcomes
The student is able to
- define the meaning of evidence-based information and how it is produced, summarised and distributed
- describe the nurse's/public health nurse's role in evidence-based care and commit to implementing it
- describe the significance of different types of information in client contacts and evidence-based nursing in health care services
- search for information from the most common health science databases
- critically assess different sources of information and the reliability of the material
- read and utilise research data
- understand the basic Information related to copyright and reference sources
- apply the basics of reporting and scientific writing
- present information in different ways, taking the target group and its needs into account
- acquire basic presentation skills and use them in practise
- have a positive attitude towards research and evidence-based nursing
- discuss the significance of human rights, values of nursing, ethical principles and instructions in nursing and his / her own work
- recognise the existence of ethical conflicts and propose justified solutions to them
Materials
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Materiaalit näet Canvaksesta.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Canvas
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 3op. 1op on laskennallisesti 27h opiskelijan työaikaa.
Osa 1. Näyttöön perustuva hoitotyö 1op / Eija Okker-Tikkunen (vastuulehtori)
Osa 2. Tiedonhaku 0op (sis. ed. opintoon) / Monika Cseh
Osa 3. Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet 1op / Eija Okker-Tikkunen
Osa 4. Kirjallinen ja suullinen viestintä 1op / Marja-Leena Piispanen
Content scheduling
Näyttöön perustuvassa hoitotyössä opiskellaan, mitä on näyttöön perustuva tieto, miten sitä haetaan eri tietokannoista ja missä sitä käytetään.
Hoitotyön filosofiset ja eetiset perusteet sisältävät mm.etiikan peruskäsitteet sekä hoitotyötä ohjaavat eettiset periaatteet. Lisäksi keskustellaan hoitotyön eettisyyteen liittyvistä osa-alueista, mm. kollegiaalisuus, ammattieettiset ohjeistukset.
Viestinnän osiossa perehdytään mm. tieteelliseen kirjoittamiseen. Palautettavia tehtäviä ovat testit ja essee. Testit ja tehtäväannot ovat Canvasin työtilassa. Ennen ensimmäistä viestinnän tuntia perehdy esseen tehtäväantoon ja lue ennakkotehtävän teksti huolella.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.