Decision-making in the Nursing of Seriously Ill Patients (5 cr)
Code: SH00BJ49-3032
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 01.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Sanna Mikkola
- Johannes Koskinen
- Katja Laukkanen
- Sanna Pirinen
- Teacher in charge
- Sanna Pirinen
- Groups
-
SHB221KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BJ49
Learning outcomes
The student is able to
- plan, carry out and assess the nursing of seriously ill patients by comprehensively integrating their competence, as set out in the national competence requirements for nurses
- analyse and outline the challenges to decision-making arising from the physical, mental and social needs of clients as well as the unpredictable and complex work environment
- analyse, lead and prioritise their own clinical work depending on the patient’s and the operating environment’s requirements
Location and time
Kevät 2023 Hyvinkään kampus sekä Canvas verkkoympäristö.
Materials
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos.
Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.
Toinen seuraavista oppikirjoista:
o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.
Nämä kirjat ovat kuitenkin hankalasti saatavia. Tästä syystä hoidon tarpeen arvioinnista puhelimessa ja chatissa on luennot, jotka kattavat em. kirjojen sisällöt.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Lääkelaskennan kokeeseen suositeltava oppikirja: Nikkola ym. (2016). Annos oivallusta (tai uudempi painos) harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Lääkelaskennan kokeessa painottuvat erityisesti soveltavat lääkelaskut. Canvas-työtilaan tuotetaan harjoituslaskuja ja em. oppikirja sisältää sekä lääkelaskuja itseohjautuvaan harjoitteluun että eri ratkaisumallit ja vastaukset.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Kts. opintojakson aikataulut kalenterista. Huomaa, että opintojaksoon kuuluu pakollisia luentoja, työpajapäiviä, sekä YleSh kokeita ja -näyttöjä, jotka toteutuvat kampuksella:
Työpajat: laaja-alaiset potilascaset, hoitoelvytyksen kertaus ja MAPA päivitys.
Osa 1. Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi.
-20.1. 2023 Pakollinen orientaatiopäivä/Hoidon tarpeen arvioiminen puhelimessa ja chatissa
-Canvas -oppimisympäristön Sähköinen oirekysely -tehtävän palautus 6.3.2023 mennessä
YleSh kokeet/ -näytöt:
Osaan 3: Palliatiiviseen hoitotyöhön sisältyy palliatiivisen hoitotyön yleSH- tietotesti osana Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyön osaamista. Testin pituus on 45 minuuttia. Tietoteoriatestin aikataulu on nähtävissä lukujärjestyksessä ja opiskelijalla on oikeus uusia tietoteoriatesti Laurean yleisenä uusintapäivänä.
Osaan 6: YleSh näyttö Hoitotyön osaaminen erilaisissa palveluympäristöissä. Näyttökoe suoritetaan yksilönäyttönä näyttöryhmässä. Näyttöryhmät ja niiden aikataulu sovitaan erikseen. Tästä on lähetetty sähköpostiohjeistus.
Lisäksi lääkelaskutentti, jonka hyväksytty suorittaminen edellyttää V-mod harjoitteluun pääsemistä.
Valtakunnallinen sairaanhoitajan 180 op ydinosaamisen koe. 180 op ydinosaamisen loppukokeen pituus on kolme (3) tuntia ja sen aikataulutu on nähtävissä lukujärjestyksessä. Valtakunnallinen koe sisältää sekä teoriakokeen että lääkelaskukokeen ja se on suoritettava hyväksytysti ennen valmistumista. Opiskelijalla on oikeus uusia valtakunnallinen koe Laurean yleisenä uusintapäivänä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h).
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat ja simulaatio 2 op (34 h), pääosin kampuksilla.
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h), pääosin verkossa opiskelu.
Content scheduling
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h)
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.