Skip to main content

Leadership, Entrepreneurship and Innovative Nursing (10 cr)

Code: SH00BJ48-3034

General information


Enrollment
28.11.2022 - 01.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
6 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Johannes Koskinen
Sanna Pirinen
Teacher in charge
Sanna Pirinen
Groups
SHB221KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
Study unit
SH00BJ48

Learning outcomes

The student is able to
- explain the key national and international health care policies related to changes in the social welfare and health care operating environment
- evaluate the impact of services promoting health and well-being and the needs for reform from the perspective of individuals and society
- analyse the good practices of transformational organisations, well-functioning work communities and leadership
- lead and coordinate their own and their team’s activities
- evaluate quality management, cost-effectiveness and patient safety as well as the factors that affect their execution and results
- identify the special features of entrepreneurship in the social welfare and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system
- develop and describe a new business idea (product or service) related to social welfare and health care services
- plan, implement and evaluate an innovation project in the context of a multidisciplinary expert community and network
- employ applicable research, project-work and service-design methods in an innovation project
- evaluate the process of an innovation project and the project’s outcome with regard to the goals set

Location and time

Hyvinkään kampus ja verkkoympäristö Canvas, kevät 2023.
Johtajuusopinnot sekä yrittäjyysopinnot on verkkokursseja, joiden toteutus tapahtuu Canvasissa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti opintojakson tehtävien palautuspäivien puitteissa.

Materials

Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Yhteiskehittämisen -projekti toteutuu hankkeessa Hyvinvoiva terveydenhuolto, jonka tavoitteena on parantaa hoitohenkilöstön työssäjaksamista ja työhyvinvointia.

Johtajuusopintoja integroidaan osittain harjoittelussa/työelämässä toteutettaviksi.

Exam schedules

Katso aikataulu lukujärjestyksestä.

Pakollinen palvelumuotoilua käsittelevä teoriaopetus, ennakkotehtävä ja Pamu -työpaja
-opiskellaan Yhteiskehittämisen -projektissa käytettävä kehittämismenetelmä (=palvelumuotoilu)
-suoritettava ennen Yhteiskehittämisen -projektin aloittamista
-Teoriaopetus 16.1. 2023
- Ennakkotehtävä (asiakasymmärryksen hankkiminen) 27.1. mennessä, tuotos tuodaan työpajaan. Tehtävän tekeminen ohjataan 9.1.2023.
-Pamu -työpaja:ryhmä 1 27.1.2023 klo 8.30-11.45 ja ryhmä 2 27.1. klo 12.30-15.45

Yhteiskehittämis -projektin aloituspäivä on lukujärjestyksessä.

Opintojakson lopussa seminaaripäivä.

Hankeohjauksiin on varattu kalenteriin yhteisiä ajankohtia ja lisäksi hankkeeseen liittyy yhteistyökumppanin tapaamisia, joita pienryhmä sovittaa yhdessä yhteistyökumppanin kanssa omiin aikatauluihinsa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Campusonlinen vastaavat opinnot (johtajuuden, yrittäjyyden ja palvelumuotoiluprojektien opinnoissa).

Student workload

Johtajuus 4 op 108 h
Kehittäminen 4 op 108 h
Yrittäjyys 2 op 54 h

Content scheduling

Opintojakson ydintä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palveluiden arviointi ja kehittäminen sekä hyvinvointiyrittäjyyden perusteiden tunteminen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia tiimivastaavana, alansa vaikuttajana ja kehittäjänä sekä hyvinvointipalvelujen tuottajana. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman, tiimin ja työyhteisön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä verkostoja nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet kehittää ja innovoida uusia palveluita, tuotteita ja työprosesseja.

Johtajuus 4 op, verkossa

Yhteiskehittäminen 4 op

Yrittäjyys 2 op, verkossa

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page