Skip to main content

Therapeutic Methods of Visual Art (5 cr)

Code: R0381-3005

General information


Enrollment
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.04.2023 - 30.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 24
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Satu Bethell
Teacher in charge
Satu Bethell
Scheduling groups
Avoin AMK (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS
Study unit
R0381

Learning outcomes

The student is able to
- support a visual work process, in which the creative process is more important than the outcome 
- utilise the therapeutic qualities of the image in client work and as support in occupational well-being
- guide and apply visual art activities as part of rehabilitative client work or to support occupational well-being

Materials

Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491

Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education. https://wiki.aalto.fi/download/attachments/172982761/SatuBethell.pdf?version=1&modificationDate=1363261324000&api=v2

Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa

Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa

Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.

Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

1. Työpajatyöskentely 2 op
Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, 75 % läsnäololla.
Poissaolot korvataan korvaavilla tehtävillä.

2. Luovat oppimistehtävät 2 op:

3. Kirjallinen kooste 1 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Kurssin suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää luovien toimintojen terapeuttisia merkityksiä ja mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa hyödyntää omia luovia voimavarojaan asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- osaa soveltaa kuvallista ilmaisua terapeuttisesti hyvinvointialan työssä
- saa valmiuksia kuvallisen illmaisun terapeuttisten ja kuntouttavien työskentelyprosessien ja -mallien toteuttamiseen

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille.

Go back to top of page