Support for Interaction and Mentalisation (5 cr)
Code: R0368-3002
General information
- Enrollment
-
11.06.2018 - 19.08.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.08.2018 - 13.11.2018
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to
- analyse interaction skills and situations as well as to guide the development of an interactive relationship in customer work
- support the creation of an interactive relationship between a baby, child, young person and a parent
- improve the child's and parent's mentalisation skills
Location and time
Viikot 40-49
Tikkurilan kampus
Materials
VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.
Teaching methods
Tikkurilan Laureassa monimuotototeutuksena
Kontaktiopetusta 3 x, muilta osin verkossa
Employer connections
Toteutukseen liittyy Vavu-haastattelu
Exam schedules
Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x ja ne ovat:
ke 3.10.2018 klo 15-18
ti 13.11.2018 klo 15-18
ma 3.12.2018 klo 15-18
Student workload
Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Esseetehtävä mentalisaatiosta 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h
Content scheduling
Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Evaluation scale
Approved/Failed