Skip to main content

Social Work with Families (10 cr)

Code: R0366-3024

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
8 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Pihla Salemaa
Pia Harju
Teacher in charge
Pia Harju
Scheduling groups
Avoin AMK (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS
Study unit
R0366

Learning outcomes

The student
- is able to assess the functional capacity, strengths and challenges of families
- social work with families from the perspective of social guidance
- is familiar with the principles of social guidance as well as the practices and methods of social work with families when working with individuals or groups
- knows how to support families in different life situations

Materials

Suositeltavaa kirjallisuutta:

Sanna Sekki (2018): Arki perhetyön kohteena. Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun –hankkeessa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, nro 29.

Marjo Alatalo, Kari Lappi, Päivi Petrelius (työpaperi 21/2017, thl): Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä.

Ritva Kuorilehto (2014): Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja, Oulu.

Marjo Alatalo, Nanna Miettunen, Eeva Liukko, Natalia Kettunen & Leena Normia-Ahlsten (työpaperi 39/2019): Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.


Muu kirjallisuus ilmoitetaan toteutuksen alkaessa Canvas-työtilassa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla on mukana useampia työelämän asiantuntijoita.

Exam schedules

Orientaatiopäivä
Työelämäyhteistyö-päivät
työpajapäivät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti saatuaan tiedon opintojaksolle ilmoittautumisen hyväksymisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia, joka koostuu Orientaatio- ja seminaaripäivästä, lähi- ja etäopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmätöistä sekä oppimistehtävistä.

Content scheduling

Opintojakso koostuu neljästä eri toteutusosasta:
1 Perhetyön toteutusmuodot ja teoreettinen viitekehys 3 op
2 Perheiden moninaisuus 2 op
3 Perhetyön menetelmiä 3 op
4 Perhetyön työskentelyprosessi 2op

Opiskelijat, jotka tekevät Hyvinkään toteutuksilla sekä perhetyön että lastensuojelun opintojaksot samaan aikaan laaditaan erilliset opintojaksoja toisiinsa tukevat tehtävät.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opintojakso on integroitu yhteen lastensuojelun opintojakson kanssa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot voi suorittaa myös erikseen. Opiskelijat, jotka tekevät Hyvinkään toteutuksilla sekä perhetyön että lastensuojelun opintojaksot samaan aikaan laaditaan erilliset opintojaksoja toisiinsa tukevat tehtävät.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page