Supporting Self-Care of Patients with Long-Term Illnesses or Infections (5 cr)
Code: R0273-3004
General information
- Enrollment
-
03.02.2020 - 24.02.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.03.2020 - 17.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teacher in charge
- Anne Hiller-Ikonen
- Study unit
- R0273
Learning outcomes
The student is able to
- recognise the needs of a high-risk patient who needs a large number of services in an outpatient care
- assess the factors affecting the client’s capability to perform self-care and the realisation of self-care, and give guidance to the client
- take advantage of communal resources and digital services to support self-care
- develop guidance directed to the needs of the different client groups in primary health care
recognise the most common infectious diseases
- plan, implement and evaluate nursing of patients with long-term illnesses and infections and its impact in primary health care
- perform the most common examinations and treatment procedures during the patient’s appointment with the nurse
- coordinate the overall care of patients with long-term illnesses and infections in multidisciplinary cooperation in primary health care
- evaluate and develop service path for patients with long-term illnesses and infections from a client-centered point of view
Location and time
Tikkurilan kampus kevät 2020 1.4.2020-13.5.2020.
Materials
Tunneilla esitetty materiaali. Kaikki materiaali on saatavilla verkossa.
Teaching methods
Toteutusssuunnitelmaan voi tulla vielä päivityksiä!
1) Osallistuminen opetukseen: työpajatyöskentely( case -työskentely, jalkojen hoito), vierailevat luennoitsijat sekä seminaaritehtävän tekeminen ja esitys seminaarissa.
2. Ennakkomateriaalin lukeminen/tehtävät työpajatunteja varten.
2) Duodecimin verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti:
- Varfariinihoidon toteuttaminen
- Varfariinihoidon laskuharjoitukset
-Infektioiden torjunta
- Tuberkuloosin perusteet
- Tuberkuloosihoito ja kontaktiselvitys
Opiskelija palauttaa suorittamistaan verkkokursseista todistuksen verkkokurssien palautuslaatikkoon. Todistuksen saaminen edellyttää kirjautumista verkkokurssin suorittamiseen ennen verkkokurssin aloittamista. Verkkokurssit toimivat paremmin Mozilla –selaimella.
Vastuuopettaja: Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Exam schedules
Orientaatiotunti: 1.4.2020 klo 8.15-11.30.Läsnäolovelvollisuus.
Tarkempi ohjelma ja aikatulu selviävät orientaatiotunnilla sekä Optiman työtilasta:
Työpajat ja niihin liittyvät ennakkotehtävät.
Asiantuntijaluennot
Seminaari
Duodecimin verkkotehtävien viimeinen palautuspäivä
Assessment criteria, approved/failed
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Content scheduling
Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon valmiuksien tukeminen
Reflektiivinen työote
Ohjausmenetelmät (esim. valmentavaohjaus, terveydenlukutaito)
Pitkäaikaissairauksien hoito ja seuranta terveydenhuollossa (esim. sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, reuma, astma, masennus)
Tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
Tavallisimpien tutkimus-ja hoitotoimenpiteet hoitajavastaanotolla (mm. ABI-mittaus, monofilamentti)
Infektiotautien hoito perusterveydenhuollossa (esim. sukupuolitaudit, matkailijan oireilu/infektiot)
Lääkehoidon vaativat erityiskysymykset (esim. Marevan -potilas)
Kivunhoito avoterveydenhuollossa
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opiskelija on suorittanut R0190 opintojakson ja R0192 harjoittelun.
Läsnäolo on pakollinen työpajaharjoituksissa ja seminaarissa. Jos opiskelija on pois työpajaharjoituksista, tulee hänen suorittaa ko. päivän tehtävät ja sisällöt itsenäisesti. Korvaavat tehtävät on saatavilla ko. päivän päätteeksi. Korvaavat tehtävät tulee palauttaa sähköpostilla opintojakson opettajille. Seminaaripäivän korvaavuudesta sovitaan erikseen Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Optiman työtila avataan orientaatiotunnilla.