Skip to main content

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)

Code: R0196-3038

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
English
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Heidi Jokinen
Irene Pylkkänen
Hanna Vatanen
Eveliina Kolankiewicz
Kirsi Leinonen
Teacher in charge
Irene Pylkkänen
Study unit
R0196

Learning outcomes

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Location and time

Otaniemi, fall 2021

Materials

LASTEN SAIRAANHOITO

• Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
• Duodecim, Terveyskirjasto (2019) – Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00286
• Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020
• Pakkausseloste Osmosal –jauhe / Pharmaca Fennica - soveltuvin osin
• Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092
• Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774
• Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545
• Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset
• Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf




IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ
Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf


MONIKULTTUURISUUS
WellmanE. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä.


OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

Teaching methods

Part 1. FAMILY NURSING 6 gr
Lessons and trainings through the web-lessons
Workshops: advance tasks, workshop trainings in the workshops
Network studies
Group councelling lessons and trainings
Drama working
Part 2. ADULT AND ELDERLY CARE 4 gr
Lessons and trainings in the lesson
Workshops: advance tasks, workshop trainings in the workshops
Network studies

Exam schedules

Part 1. FAMILY NURSING 6 gr
Orientation:
Workshops (mandatory)
Dosage calculations (before placement)
Network studies
-Pediatric online studies (before placement)
-Obstetries and gynaecology (before placement)
-group councelling assignments
Part 2. ADULT AND ELDERLY CARE 4 gr
Orientation:
Portfolio:
Network studies
-Geriatrics
Workshops (mandatory)

International connections

The teaching will be partly given in English.

Student workload

1. Family nursing 6 gr
Lessons 36h
Independent work 73h
Group councelling project 50 h
2. Adult and elderly care 4 gr
Lessons 32h
Independent work 76h

Content scheduling

Part 1: FAMILY NURSING 6 gr, Teachers Irene Pylkkänen, Heidi Jokinen and Hanna Vatanen
Family nursing
Child''s normal growth and development
Child welfare
Periatric nursing
Pediatrics
Obsteries and gyneacology
Gynekological nursing
Client-centered group councelling
Part 2: NURSING OF ADULTS AND ELDERLY 4 gr, Teacher Kirsi Leinonen
Adult heath and welfare
Dementias (or dementia care?)

Evaluation scale

H-5

Further information

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/aloitusinfossa 31.8. klo 8:30 alkaen (https://laurea.zoom.us/j/5641073822) tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Go back to top of page