Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)
Code: R0196-3013
General information
- Enrollment
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
19.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 7 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- English
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Sanna Soini
- Ulla Jauhiainen
- Riikka Ketonen
- Teacher in charge
- Riikka Ketonen
- Study unit
- R0196
Learning outcomes
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Materials
Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA
Teaching methods
Opinnot alkavat viikolla 34.
Lukukauden info 19.8, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy Lbd- työskentelyä. Yhteistyötaho selviää syksyyn mennessä.
Exam schedules
IV moduulin opintojen info: 19.8.2019
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Lääkehoito: 27.9 12.30-14.30 ja 2.10 8.15-10.00 (+ lääkehoitoa työpajoissa)
Lääkelaskujen tentti: 9.9 klo: 12.30-14.00, II ja III
Perheen ohjaaminen protfolio palautus: 30.10.2019 tai 30.11.2019
Lastentautien tehtävälomake: I 14.10.2019 II 14.11.2019 ja III 15.12.2019
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 14.10.2019 II 14.11.2019 ja III 15.12.2019
Asiantuntijaluennot: Susanna Ruuskanen (lasten hoitotyö) 3.9 16-17.30, 10.9 16-17.30 , Mary Maher (englanniksi, aiheena äitiyshuolto ja perhehoitotyö) 10.9 ja 17.9, Paperittomien terveydenhuolto 24.9 8.15-9.45, Louna -projektin toteutus LbD- 1.10.
LbD- suunnitelman palautus 23.7.2019
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Portfolion palautus: 31.10.2019 tai 30.11.2019
Geriatrian tehtävälomake:I 14.10.2019 II 14.11.2019 ja III 15.12.2019
Student workload
1. Family nursing 6 cr
Lessons
Independent work
2. Adult and elderly care 4 cr
Lessons
Independent work
Content scheduling
Part 1: FAMILY NURSING 4 cr, Teacher Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (Medicine mathematics)
Family nursing
Child normal growth and development
Child welfare
Periatric nursing
Pediatric
Obsteries and gyneacology
Part 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 cr
Adult heath and welfare
Palliative care
Dementias
+
Group structure and dynamics
Empowerment counselling
Client-centredness counselling
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Osa 1 K5-T1, hylätty.
-Perheen ohjaaminen -videoiden tuottaminen tai opettaminen 3-4 hengen ryhmissä ja seminaari. Hylätty-K5.
-Kontaktitunnit poissaolon korvattavuudesta sovitaan opintojen alkaessa.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty.Tehdään yksilö suorituksena.
-Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Tehdään parityöskentelynä.
-Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä.Tehdään parityöskentelynä.
Osa 2. K5-T1, hylätty.
-Portfolio tehdään 3-4 hengen ryhmässä: sisältää vähintään luento-, ennakko- ja työpajatehtävät. Hyl.-K5
-Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti
-Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti.
-Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään parityöskentelynä.
Hanke-yhteistyötyön osallistuminen