Competence in Guiding Early Childhood Education Activities (10 cr)
Code: R0095-3011
General information
- Enrollment
-
25.11.2019 - 06.01.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2020 - 31.03.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 9 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to:
- plan, guide and evaluate pedagogical activities and operational environments that meet the needs of children and groups of children
- apply functional and creative methods in education
- reflect upon an educator's actions and his/her own view of education
Location and time
Katso aikataulu kalenterista. Huomioithan, että intensiiviviikolla ja valitsemissasi verkkotapaamissa on läsnäolovelvollisuus.
Materials
Opintojakson Optima-työtilassa löytyy oppimateriaalia ja kirjallisuutta. Verkossa työskentely edellyttää, että voit käyttää tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Verkko-ohjaus tapahtuu Zoomin välityksellä. Optima ja Zoom ovat opiskelijoille ilmaisia. Verkossa tapahtuviin tapaamisiin osallistujilla pitää olla tietokoneessa äänikortti sekä kuulokkeet + mikrofoni. Voit perehtyä tarkemmin Link.laurea.fi – Opintojen kulku Verkko-opinnot – infoihin.
Opintojaksoon liittyvä lähdekirjallisuus:
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Varhaiskasvatuksen käsikirja (Hujala & Turja, 2017)
Tasapainoinen varhaiskasvatus (Reunamo, 2007)
Varhaiskasvatuksen kehittäminen (Reunamo, 2014)
VASUn käyttöopas (Ahonen, 2017)
Haastavat kasvatustilanteet (Ahonen, 2017)
Tää on meidän maailma (Rintakorpi&Vihmari-Henttonen, 2017)
Kasvu kiikarissa (Koivunen & Lehtinen, 2015)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (Karila & Lipponen, 2015)
Lapsuuden oppimisympäristöt (Kronqvist & Kumpulainen, 2011)
Mitä lapisryhmässä tapahtuu? (Eeva-Liisa Kronqvist, 2004) http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514273915.pdf
Varhaiskasvatus toimijuuden ja osallisuuden edistäjänä (Päivi Virkki, 2015 http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1735-5/urn_isbn_978-952-61-1735-5.pdf
Lasten kerrontaa päiväkodissa (Piia Roos, 2015) https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/96477/978-951-44-9691-2.pdf?sequence=1
Luovuus- , toiminnallisuus - ja ilmaisudidaktiset kirjat
Teaching methods
Tervetuloa intensiiviseen lähiopetukseen!
Opintojakso toteutuu tiiviinä teoriapainotteisena lähiopetuksena intensiiviviikolla heti tammikuun alussa, jonka jälkeen noin kahden kuukauden ajan suoritetaan LbD:n mukaisesti oppimistehtäviä ja lasten ohjausta päiväkodeissa oman ja ryhmän aikataulun mukaan. Opettajan ohjaustuki toteutuu lähitapaamisissa tai Zoom-verkkotyökalun avulla. Opintojakso päättyy loppuseminaariin Zoomissa maaliskuun aikana (läsnäolovelvollisuus on tammikuun intensiiviviikolla lähiopetuksessa (4 pv) ja loppuseminaari-ilta (1) maaliskuussa verkossa, sekä (1) verkko-ohjaus, lisäksi mahdollisuus lähi -tai zoom-ohjauksiin. Tällä opintojaksolla opiskelijoiden omaa osaamista arvostetaan ennakkotehtävävien käsittelyssä intensiiviviikolla ja ne muodostavat tärkeän osan opintojakson yhteisessä muotoilussa. Opiskelijat saavat opintoihinsa ohjausta sovittuina aikoina ja niin toivoessaan.
Työskentely- ja oppimistapana on tutkiva oppiminen, LbD ja käänteinen luokkahuone. Opiskelijat valmistautuvat intensiiviviikon toteuttamiseen etukäteen aineistoihin tutustumalla ja tehtäviä tekemällä. Etukäteistehtävät avataan Optimaan joulukuussa opintojaksolle hyväksymisen jälkeen, ne palautetaan ennen intensiiviviikon alkamista aikataulun mukaisesti ja käsitellään intensiiviviikolla.
Opintojaksolla tutustutaan luoviin, ilmaisullisiinja toiminnallisiin menetelmiin ohjaamisen näkökulmasta sekä leikin mahdollisuuksiin lasten kasvatuksessa. Opintojaksolla on mm. asiantuntijaluentoja, lasten toiminnan havainnointia ja suunnittelua, ohjaamisen harjoittelua, tutustumiskäyntejä päiväkoteihin, esitysten tekemistä ja raportointia.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa parina tai pienryhmänä oppimistehtäviä ohjeistuksien ja arviointikriteereiden mukaisesti sekä yhteistyössä toimintaprojektiin osallistuvien kanssa.
Employer connections
Opiskelijat voivat itse hankkia projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista valintansa mukaan.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management), jonne sinun tulee viedä tekemäsi projektit, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä. Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Exam schedules
Läsnäolovelvollisuus on tammikuun intensiiviviikolla lähiopetuksessa (4 pv) ja loppuseminaari-ilta (1) maaliskuussa verkossa, sekä (1) verkko-ohjaus, lisäksi mahdollisuus lähi -tai zoom-ohjauksiin.
Optima-työtila aukeaa ilmoittautumisen jälkeen ja tehtävät tehdään intensiiviikon alkuun mennessä
Completion alternatives
HOT = aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ja TOPI = työn opinnollistamiseen liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta LINK-käytänteiden mukaisesti. Ks. ohjeistuksia: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu.
Palauta osaamisanalyysi 5.12.2019 mennessä virpi.lund@laurea.fi.sec
Student workload
Opintojaksossa on seuraavat osiot:
Pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi 5 op
(=Lasten toiminnan ohjaaminen 3 op, Pedagoginen havainnointi ja dokumentointi 2 op)
Leikki, luovuus ja luovat menetelmät 5 op
(=Lasten leikki 3 op, Kasvattajan toiminta 2 op)
Content scheduling
Kts.edellinen
Evaluation scale
H-5