Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)
Code: R0094-3005
General information
- Timing
-
20.08.2019 - 30.11.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 60
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation
Location and time
Kts.aikataulu kalenterista.
Materials
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely
Teaching methods
Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena viikoilla 34-50. Opintojaksossa on aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia: Yhteistoiminnallisen tentin harjoitus verkossa (4.9.), yhteistoiminnallinen tentti verkossa (11.9), varhaiskasvatuksen koulutus/kehittämispäivä omavalintaisena aikana sekä joitakin pakollisia verkko-ohjausaikoja (15.10 ja 16.10) sekä vapaaehtoisia verkko-ohjausaikoja ( 17.9., 24.9. ja 1.10.) ja vapaaehtoinen palautekeskustelu verkossa (10.12.) lukujärjestyksen mukaisesti.
Optima aukeaa elokuussa (20.8), jolloin pääset näkemään syksyn viikottaisen tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.
Employer connections
Koko valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä PRM-ohjelmaan.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Exam schedules
TÄRKEÄÄ! Opintojakson ryhmätentti on heti syyskuun alussa, jota ennen luet tentikirjat ja tutustut Optiman sähköisiin materiaaleihin. Optima aukeaa lukukauden alkaessa.
Yhteistoiminnallissen ryhmätenttiin syyskuussa luetaan 2 kirjaa:
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)
Completion alternatives
HOT = aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ja TOPI = työn opinnollistamiseen liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuuopettaja Virpi Lundille.
HOT-suoritusta varten tee osaamisanalyysi (noin 2 sivua), jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Lähetä osaamisanalyysi työ- ja opintotodistuksineen virpi.lund@laurea.fi.sec
TOPI-suoritusta varten voit noudattaa LINKin ohjeita. Lähteä suoritusehdotuksesi virpi.lund@laurea.fi
Student workload
Verkkotentti, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, ideointitehtävä,tiedonetsintää verkossa,ongelmanratkaisutehtäviä,varhaiskasvatuksen kehittämispäivään osallistuminen.
Assessment criteria, approved/failed
Sanallinen ja numeerinen palaute, ryhmäpalaute, vertaispalaute. 1-5 tai hyv-hyl
Toteutuksessa käytetään Laurean arviointikriteereita (vaativuustaso II).
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Content scheduling
Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)
Evaluation scale
H-5
Further information
Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Yksilökohtaiset tehtävät voit valita mihin vuorokauden aikaan tahansa ja sen missä opintoja teet.