Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)
Code: R0094-3002
General information
- Enrollment
-
13.05.2019 - 01.09.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2019 - 22.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation
Location and time
Lähitoteutus Hyvinkäällä.
Materials
mm.:
Hujala, E. & Turja, L. 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä:
PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L.2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere:
Vastapaino.
Lastentarhanopettajan ammattietiikka -julkaisu.
Varhaiskasvatuslaki 540/2018
Mahkonen, S. 2018. Vuoden 2018 varhaiskasvatuslaki. Helsinki: Edita.
Varhaiskasvatustoiminnan perusteet VASU
ks. myös OKM.fi / OPH.fi / THL.fi
http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2013_net.pdf
JECER.ORG eli Varhaiskasvatuksen tiedelehti. http://jecer.org/
Exam schedules
Orientaatio ke 4.9.2019 (myös ZOOM-mahdollisuus) (välttämätön läsnäolo).
Opintojakso toteutuu aluksi itsenäisenä opiskeluna. Lähiopetukseen perustuva opiskelu jatkuu vk 40.
2.10.2019 Varhaiskasvatuksen perusteiden käsittely
4.10.2019 Varhaiskasvatus-messut klo 8-16, Finlandia-talo, Helsinki, https://varhaiskasvatusmessut.net/varhaiswp/ohjelma/, vaihtoehtoisesti voit osallistua / seurata Lapset, perheet ja mentalisaatio -seminaaria 4.10.2019 klo 8.00 - 16.30, https://www.mll.fi/lapset-perheet-ja-mentalisaatio-seminaari-4-10-2019/
9. ja 10.10.2019 Osallisuuden käsittely
24.10.-13.11.2019 Artikkeleiden käsittely
20.11.2019 Lapsen oikeuksien seminaari Hyvinkääsalissa
26.11.2019 Artikkeleiden käsittely
28.11.2019 Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen -tentti (seuraavat mahdolliset 2020 helmi- ja maaliskuun yleiset tenttipäivät).
12.12.2019 Seminaari (välttämätön läsnäolo)
Student workload
HUOM: Opintojakso toteutuu aluksi itsenäisenä opiskeluna joko pareittain tai pienryhmissä. Opintojakso kuuluu yhtenä osana varhaiskasvatuksen opettajun kelpoisuuden saamiseen. Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen. Tämän vuoksi opiskelijan oletetaan osallistuvan kaikkeen kontakti- ja pienryhmäopiskeluun. Välttämättömästä poissaolosta pyydetään ilmoittamaan etukäteen.
Content scheduling
3 op Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet (varhaiskasvatuksen lainsäädäntö, eettiset ohjeet, Vasu paikallinen – lapsen vasu)
3 op Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen (lapsen ominaiset tavat toimia, osallisuus, lapsilähtöisyys, leikin merkitys ja leikkivalmiuksien kehitys, Lähikehitys, kehityksen arviointi ja tulkinta)
4 op Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö
Further information
Varhaiskasvatuksen osaaminen -moduulin opinnot suositellaan tehtävän ennen sosionomikoulutukseen sisältyvän varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuteen liittyvän joko 2. harjoittelun tai 3. harjoittelun suorittamista.
Opintojaksolle etuoikeutettuja ovat sosionomiopiskelijat, jotka suorittavat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta.