Skip to main content

Dialogue, Encounters and Professional Interaction (5 cr)

Code: R0030-SSB1811

General information


Enrollment
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2018 - 21.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Hannele Pulkamo
Study unit
R0030

Learning outcomes

The student is able to
- be aware of and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and direct groups
- understand the significance of the customer's participation and resources

Materials

Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Vilén, M., Ekström, L. & Leppämäki, P. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki : WSOY oppimateriaalit
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.

Teaching methods

Opintojakson sisällöt:
• sinä- ja minä –viestit
• aktiivinen kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmät ja niiden ohjaus
• erilaiset ohjaustyylit
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
• ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja harjoitukset
2. Oppimistehtävät: Oman lähtötason itsearviointi, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektit (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä sosiaalialan asiakas- ja ohjaustyötä tekevän työelämäkumppanin kanssa dialogiseen ohjaukseen liittyvän kehittämisprojektin. Ryhmät esittelevät omien kehittämisprojektiensa tulokset yhteisessä semiaarissa.

Employer connections

Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektit. Lbd-yhteistyö asiakas- ja ohjaustyötä toteuttavien työelämäkumppaneiden kanssa.

Exam schedules

Opintojakson aloitus 6.9.2018
Projektien käytännön toteutus 30.10. - 30.11.2018 (pienryhmät sopivat toteutuksen aikataulut työelämäkumppaniensa kanssa)
Kirjatentti ryhmätenttinä 29.11.2018
Projektiseminaari 11.12.2018
Opintojakson päätös 13.12.2018
Muun lähiopetuksen aikataulut löytyvät Pakista.

Student workload

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 30 h
Oman lähtötason arviointi -tehtävä 2 h
Kirjatentti ryhmätenttinä 4 h
Kirjatenttiin valmistautuminen 18 h
Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektin lähiohjaus 10 h
Projektiseminaari 8 h
Työelämäkumppaneiden hankinta 4 h
Kehittämiskohteiden määrittäminen 15 h
Projektin käytännön suunnittelu, toteutus ja arviointi (jokaisella opiskelijalla oma ohjausosuus) 30 h
Projektiraportin ja ohjausmateriaalin työstö 8 h
Oman oppimisen ja osaamisen arviointi - tehtävä (jakson lopussa) 6 h

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page