Skip to main content

Sustainable consumer behaviour (5 cr)

Code: HY00BP21-3001

General information


Enrollment
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.02.2021 - 12.02.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
4 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Leading Sustainable Growth (HYV6), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Maria Ekström
Study unit
HY00BP21

Learning outcomes

Opiskelija osaa:
- ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan
- osallistuu kestävää kulutusta edistävään kansainväliseen keskusteluun
- vaikuttaa sosiaalisiin normeihin, jotka mahdollistavat kestävää kulutusta
- tiedostaa tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä
- luoda uusia kestäviä kulutusmalleja

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta)

Armstrong, C.M.; Niinimäki, K.; Lang, C.; Kujala, S. A Use-Oriented Clothing Economy? Preliminary Affirmation for Sustainable Clothing Consumption Alternatives. Sustain. Dev. 2016, 24, 18–31.
Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758.
Catulli, M.; Lindley, J.; Reed, N.; Green, A.; Hyseni, H.; Kiri, S. What is Mine is NOT Yours: Further insight
on what access-based consumption says about consumers. In Consumer Culture Theory; Emerald Group
Publishing Limited: Bingley, UK, 2013.
Mugge, R.; Jockin, B.; Bocken, N. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 2017, 147, 284–296.
Muranko, Z., Andrews, D., Newton, E. J., Chaer, I., & Proudman, P. (2018). The pro-circular change model (P-CCM): proposing a framework facilitating behavioural change towards a circular economy. Resources, Conservation and Recycling, 135, 132-140.
Mylan, J. Understanding the diffusion of Sustainable Product-Service Systems: Insights from the sociology of consumption and practice theory. J. Clean. Prod. 2015, 97, 13–20.
White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49.


Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards a circular economy: Business rationale for an accelerated transition.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.

Exam schedules

Toteutuksella on kaksi lähipäivää 11-12.2.2021, jossa yhteiskehitetään ja luodaan yhteinen ymmärrys aihepiiristä. Läsnäolo lähipäivinä on suositeltavaa. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäl läsnäolosi ei ole mahdollinen

Tehtävä 1 Määraika 31.1.2021
Tehtävä 2 Määräaika 10.2.2021

International connections

Tavoitteena on olla yhteistyössä Laurean kv-partnerin kanssa. Tästä sovitaan viimeistään marraskuussa 2020.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Tehtävä 1 2 opintopistettä
Tehtävä 2 2 opintopistettä
Lähipäivät 1 opintopiste

Content scheduling

Opintojaksolla tutustutaan myös ympäristövaikutusten markkinointitapoihin kriittisesti (katso lisätietoja kuluttaja-asiamiehen sivuilta). "Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan ja siksi on tärkeää, että yritykset tuovat esiin tuotteiden ympäristövaikutuksia." (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/kestava-kulutus-on-yhteispelia--kuluttajien-on-voitava-luottaa-yritysten-ymparistovaitteisiin/ ) Tarkastellaan yritysten ympäristömarkkinointia (katso esim. Kuluttaja-asiamiehen linjausta https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/ymparistomarkkinointi/ ). Opintojakson keskeisiä näkökulmia ovat B2C ja C2C (vertaiskauppa).

Evaluation scale

H-5

Further information

Ilmoita viimeistään 31.12.2020, mikäli et voi osallistua opintojaksolle.

Go back to top of page