Skip to main content

Competence in Service Design (5 cr)

Code: A9529-3018

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Päivi Tossavainen
Teacher in charge
Päivi Tossavainen
Study unit
A9529

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Pakollinen kirjallisuus: Polaine, Andy; Løvlie, Lavrans & Reason, Ben (2013) Service Design: From Insight to Implementation, and more. Rosenfeld Media (e-kirja löytyy eBook centralin kautta). Suositetltava kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Työelämäyhteistyö tapahtuu opiskelijan oman osaamisen ja työkokemuksen reflektointina, ja tarkastellen omaa työympäristöään.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Osittain englanninkielinen lähdeaineisto. Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Orientaatio ja ennakkotehtävät 10h
Opetuspäivät 3x8h, yhtennsä 24h
Oppimistehtävät 100h

Content scheduling

Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua.
Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet sisältäen peruskäsitteet ja menetelmät.
Opintojaksolla profiloidaan opiskelijan omaa osaamista suhteessa palvelumuotoilun osaamistarpeisiin.
Opintojakson systeeminen tulokulma on oman osaamisen tarkastelu palvelun kehittämisen kontekstissa.
Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa (EQF7).

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

Go back to top of page