Skip to main content

Change through Motivation in Client Work and Management (5 cr)

Code: A9510-3001

General information


Enrollment
26.11.2018 - 02.12.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Laurea university of applied sciences
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Ossi Salin
Soile Juujärvi
Teacher in charge
Soile Juujärvi
Study unit
A9510

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Location and time

11.1.2019
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Motivoivan haastattelun henki
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu
31.1.2019
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot
9.3.2019
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu
• Simulaatiokokeilun ohjeistus
10.3.-22.3. Simulaatioiden valmistelu ja videointi pienryhmissä
23.3. 2019 Asiakaskeskustelun simulaatiot A-ryhmä ap, B-ryhmä ip
25.-30.3.2019 Simulaatioiden videointi pienryhmissä
Simulaatioiden arviointia pienryhmissä
1.4. ryhmät 1-2
3.4. ryhmät 3-4
4.4. ryhmät 5-6
8.4. ryhmät 7-8
10.4. ryhmät 9-10
22.4.2019 Kirjallisen tehtävän palautus

Materials

Kirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollinick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696
Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/

Teaching methods

Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Go back to top of page